همشهری آنلاین: دو نوازنده شناخته شده از نسل تازه موسیقی در ابتکاری به مناسبت سالگرد درگذشت پرویز مشکاتیان قطعه چندمضراب حجاز او در آلبوم صبح مشتاقان را با خوانش و تنظیمی تازه منتشر خواهند کرد.

پویا سرایی آهنگساز و نوازنده سنتور  ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت «این قطعه از کودکی با من بوده است، همواره آنرا زمزمه کرده‌ام و احساسم همیشه این بود که این قطعه نمودِ صوتیِ شخصیت استاد است. نمی‌خواهم این احساس حالت القا یا تحمیل داشته باشد ولی شاید جالب باشد بدانید تا به حال با دوستان نسبتا زیادی نیز در این مورد صحبت کردم و آنها هم با من هم عقیده بودند. نمی‌دانم ملاحت، شیرینی یا شوریدگیِ جمله‌پردازی این چهارمضراب موید این حس است یا چابکی و شنگولیِ آن. به هرترتیب قرار من و مصباح قمصری، ضبط یک قطعه از آثار استاد با برداشت و تنظیمی جدید بود. تا لحظه ای که وارد استودیو شدم. این قطعه قرار بود شورانگیز باشد؛ اما یکباره نظرم عوض شد. به همین جهت، این قطعه تنها یکبار، مطلقا بدون هیچ ویرایش و با پاساژها و مختصات بداهه، صورت گرفت.»

مصباح قمصری هم در مورد تنظیم و نوازندگی این قطعه گفت: «قطعات این چنین را می‌توان به صدها طریق روایت کرد که هر کدام با وجود تفاوت هم، زیبا و قابل تامل باشند. پیشنهاد اجرای همچنین کاری، اول از سوی پویا بود که تنظیم و طراحی آن تا پخته شدن نهایی، نیازمند تفکر و تمرین بسیار بود. در تنظیم این قطعه از فواصل هارمونیک و غیرهارمونیک متنوعی استفاده شده است به نحوی که گرایش و بیان فرم قطعه به سمت روایتی جدید پیش برود. روایتی که در کنار نسخه اصلی، نسخه‌ای دیگر تلقی شود.»

قمصری در ادامه صحبت‌هایش افزود: «به علاوه در تنظیم این کار، از تپینگ‌های (Tapping) متعدد بم کمان نیز استفاده شده است تا هم افه‌ای کوبه‌ای به کار افزوده شده و هم انسجام قطعه به این ترتیب حفظ شود.»

شایان ذکر است که این قطعه بخشی از مجموعه فعالیت‌های قمصری و سرایی در ماه های اخیر است و این دو هنرمند در حال تدوین نهایی مجموعه دو نوازی سنتور و بم کمان هستند که به زودی منتشر خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند «خوانشی نو از چندمضراب حجاز» را طی روزهای آتی، همزمان و به انگیزه سالگرد درگذشت استاد پرویز مشکاتیان از طریق سایت های تخصصی موسیقی به صورت رایگان دریافت کنند.

صبح مشتاقان آلبومی بود که پرویز مشکاتیان با آواز علی جهاندار در اواخر دهه شصت به بازار موسیقی عرضه کرد.

کد خبر 230979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز