گروه ادب و هنر- احمد افشار: علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که شامگاه پنجشنبه به دیدار مراجع معظم تقلید در قم رفته بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران، درخصوص ارزیابی خود از این دیدار‌ها گفت:

علی جنتی

مراجع تقلید درخصوص نظارت بر چاپ کتاب‌ها و رعایت شئون دینی در کتاب‌ها و جلوگیری از برخی انحرافات که ممکن است در برخی از کتب و نشریات وجود داشته باشد دغدغه‌هایی داشتند که ما نیز تلاش کردیم، اطمینان بدهیم این دغدغه‌ها را مرتفع کنیم.
پیش از این طرح برداشتن ممیزی پیش از انتشار کتاب توسط علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازتاب‌های زیادی در بین کارشناسان، ناشران و نویسندگان داشت. پس از این واکنش‌ها او هفته گذشته با بیان اینکه ما می‌خواستیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم، اما پس از بررسی دیدگاه‌ها و نظرات ناشران و صاحب‌نظران، روشن شد که نمی‌توانیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم؛ اعلام نمود، پس ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا هر کتابی که به وزارت فرهنگ ارجاع می‌شود، در اسرع وقت بررسی و پاسخ آن روشن شود که نویسنده و ناشر برای مدت طولانی پشت در نمانند.

حالا موضوع ممیزی کتاب در دیدار روز پنجشنبه گذشته علی جنتی با آیت‌الله سبحانی نیز مجددا مورد تأکید قرار گرفت، و او در این دیدار اعلام کرد: این وزارتخانه درنظر دارد به ممیزی کتاب شتاب بیشتری دهد تا کتاب‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی شوند. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بستر فرهنگسازی‌ برای تمام کشور است و مسئولیت بسیار بزرگی بر عهده وزیر قرار دارد، گفت: ممیزی کتاب‌ها باید قبل از چاپ صورت بگیرد، چراکه درصورت غیرعلمی بودن کتاب‌ها بعد از چاپ دیگر نمی‌توان جلوی خرابی‌ها را گرفت.

آیت‌الله جعفر سبحانی افزود: اگر در نظام‌های گذشته کشور ضربه می‌خورد و در نگارش کتاب‌های دینی مشکلاتی وجود داشت، بخش مهم مشکلات ناشی از اداره نگارش در زمان رژیم گذشته بود، لذا در این زمینه باید دقت بیشتری انجام شود. وی تأکید کرد: باید در انتشار کتاب‌های علوم انسانی و دینی دقت فراوانی صورت بگیرد به‌خصوص حالا که اقلیت‌های مذهبی هم به‌دنبال انتشار کتاب هستند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه در نمایشگاه‌های کتاب، امکان ورود کتاب‌های غیرعلمی وجود دارد، گفت: باید کتاب‌ها قبل از ورود به نمایشگاه تفکیک شود و تمهیداتی صورت بگیرد که از ورود کتاب‌های غیرمفید و ضدشیعی به نمایشگاه جلوگیری شود.
وی با اشاره به گرانی کاغذ بیان کرد: نشر کتاب با توجه به گرانی کاغذ بسیار مشکل است و ناشران کتاب در این زمینه متحمل مشکلات فراوانی می‌شوند و دولت باید تمام تلاش خود را برای حل این مشکل انجام دهد.

همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با آیت‌الله سبحانی در قم با تأکید بر اینکه کار اصلی فرهنگی بر عهده حوزه علمیه، مراجع تقلید و نهادهای فرهنگی است، گفت: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فراهم کردن بستر مناسب و تسهیل شرایط است. جنتی افزود: کارهایی مانند چاپ کتاب، رونق بخشیدن به کتابخانه‌ها، رسیدگی به وضعیت مساجد و کانون‌های فرهنگی مساجد، نظارت بر ساخت فیلم‌های سینمایی و فعالیت‌های هنری، اوقاف، بقاع متبرکه و حج و زیارت تنها بخشی از فعالیت‌های زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر ارشاد بااشاره به اینکه در گذشته مشکلاتی در ممیزی کتاب وجود داشته است، گفت: در گذشته گاهی اوقات کتاب‌ها یک سال برای بررسی نگه داشته می‌شد اما در این دولت می‌کوشیم با به خدمت گرفتن متخصصان آشنای به‌کار و اهل فضل به این کار شتاب بیشتری دهیم و کتاب‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی شوند. وی با اشاره به‌وجود بعضی از کتاب‌های مضر در نمایشگاه‌های کتاب تصریح کرد: در نمایشگاه کشورهای دیگر مشاهده کردم که برای ورود کتاب به نمایشگاه سختگیری زیادی انجام می‌شود و ما هم سعی می‌کنیم این نظارت‌ها و ارزیابی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران هم صورت بگیرد تا از ورود کتاب‌های غیرعلمی و غیرمفید به نمایشگاه‌ها جلوگیری شود.

جنتی همچنین با اشاره به حساسیت موجود در معاونت فرهنگی به‌ویژه بحث ممیزی کتاب گفت: با وسواس دنبال این هستم که درصورت امکان یک شخصیت حوزوی در معاونت فرهنگی ارشاد گماشته‌شود.

کد خبر 230856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز