همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: دیدار وزیر امور خارجه و کاترین اشتون در نیویورک به مفهوم دیدار ایران با ۱+۵ نیست و در این دیدار زمینه های لازم برای پیشبرد روند کار بررسی می‌شود.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار جدید برای جلوگیری از وقوع هرگونه حمله نظامی علیه سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در تحولات خاورمیانه سیاست اصولی خود را مبتنی بر برقراری ثبات و امنیت منطقه قرار داده است و طی بحران جاری فعالیت‌های گسترده و رایزنی‌های فشرده‌ای با کشورهای مختلف جهان برقرار کرده است.

افخم اضافه کرد: تلاش کرده‌ایم که مانع هرگونه جنگ و درگیری در این منطقه حساس شویم. به هر حال باید صدایی بلند شود تا صدای جنگ‌طلبان کمتر به گوش برسد. در همین راستا وزیر امورخارجه کشورمان مکالمات و رایزنی‌های تلفنی و فعال کردن نمایندگان ما در سراسر جهان را در اولویت برنامه خود قرار داده‌اند.

اهم اظهارات مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه را به نقل از فارس بخوانید:

  • جمهوری اسلامی ایران مواضع صریح و اصولی خود را درباره سوریه به همه جهانیان اعلام کرده است. براساس مواضع، ما مخالف هرگونه خشونت گرایی و تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه هستیم. وقوع هرگونه ماجراجویی جدید و نظامی‌گری در منطقه تشدیدکننده بحران بوده و کنترل را از دست خارج می‌کند.
  • (درباره اظهارات اخیر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رد احتمال پیشنهاد جدید 1+5 از سوی سخنگوی وی)ما امیدواریم که 1+5 به آینده نگاه کند و به سمت مذاکرات سازنده و جدی و مبتنی بر اراده راسخ پیش رود.
  • (درخواست آژانس از ایران برای دسترسی به سایت پارچین)همکارهای ایران با آژانس سازنده و شفاف بوده است و تعداد بازرسی‌های آژانس از ایران در نوع خود کم‌نظیر است. ما شاهد اعلام شفافیت در برنامه هسته‌یی ایران از سوی مدیر کل در گزارش‌هایش هستیم که معتقد است ایران انحرافی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی نداشته است. برای ما ملاک گزارش‌های رسمی آژانس است.
  • (در پاسخ به اینکه در سفر فرستاده ویژه دولت ژاپن به ایران درباره چه موضوعاتی بحث شد؟) گفت‌وگوهای خوبی همواره بین دو کشور بوده است و این تحرک از سوی ژاپن برای رایزنی با ایران به عنوان کشوری موثر و مهم در منطقه را خوب ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم تعاملات ما با دولت ژاپن در سطوح مختلف ادامه پیدا کند.
  • (پیشنهاد روسیه مبنی بر نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه) ما از ابتکاری که در مسکو درباره پایان دادن بحران در این مرحله بیان شد استقبال می‌کنیم و این ابتکار را در چارچوب متوقف کردن نظامی‌گری در منطقه می‌دانیم.
  • ایران همواره خواهان عاری شدن منطقه از سلاح‌های شیمیایی بوده است و معتقد است تمام منطقه باید از سلاح‌های شیمیایی عاری باشد به ویژه ایران از در اختیار داشتن سلاح های شیمیایی توسط تروریست‌ها بسیار نگران است.
  • (درباره سرنوشت موضوع دیپلمات سعودی) اخبار جدیدی در این باره ندارم.
  • (راه‌حل سیاسی ایران برای حل بحران سوریه) یکی از مشترکات ایران و مجموعه‌ کشورهایی که مخالف درگیری در منطقه هستند توافق بر سر راه حل دیپلماتیک است. ما خواهان فرصت دادن به دیپلماسی در منطقه هستیم و باید برای این موضوع ساز و کارهایی ایجاد شود. درباره سوریه امیدواریم ابتکارات بین المللی برای گفت‌وگوهای سوری - سوری شکل گیرد.
  • (برگزاری اولین دور مذاکرات در نیویورک) این یک تفسیر نادرست از خبر مربوطه است. آقای ظریف و خانم اشتون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار خواهند داشت و این اولین تماس بعد از تشکیل دولت یازدهم است و مسائل مختلف در آن بحث می‌شود. این دیدار به منزله مذاکره با 1+5 نیست؛ هرچند زمینه‌های لازم برای این بحث در آن بررسی می‌شود .
  • (در پاسخ به سوالی درباره طرح مشترک ایران و سوریه برای حل بحران در این کشور که از سوی رسانه‌های صهیونیستی منتشر شده است) امیدوارم خبرسازی‌های صهیونیست‌ها را خیلی مبنای تفسیر و تحلیل‌ خود قرار ندهید.
  • (درباره سرنوشت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن ) پیگیری‌های ما ادامه دارد و گروهی را به یمن اعزام و همکاریهای خوبی هم صورت گرفت. همچنین کمیته‌ای از سوی مقامات دو کشور برای پیگیری این موضوع تصویب شده است و امیدواریم در چارچوب این کمیته تصمیمات ضروری‌تری اتخاذ شود و به اخبار خوبی دست پیدا کنیم.
  • (در رابطه با اقدام دولت آذربایجان در برداشتن کتیبه نظامی گنجوی که به زبان فارسی بوده است)آنچه آذری‌های تلاش دارند آن را به نام فرهنگ انجام دهند یک اقدام ضدفرهنگی است. اگر موضوع ترجمه اشعار از زبان فارسی به زبان ترکی و در راستای حفظ اصالت و ریشه یک پدیده است ارزشمند است اما اگر ترجمه با تخریب و هویت‌زدایی از یک بخش دیگر همراه شود اقدامی ضدفرهنگی است و امیدواریم آذربایجان به ابعاد کلان و ارزشمند فرهنگی در حفظ هویت آثار فرهنگی توجه کند.
  • ( در پاسخ به اینکه در رسانه‌ها مطرح شد که سلطان قابوس پادشاه عمان حامل پیامی برای رهبری ایران و رییس جمهور از سوی اوباما درباره سوریه بوده است)گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این باره زیاد است. عمان با ایران و آمریکا رابطه خوبی دارد و هر وقت قرار است دیداری میان ایران و عمان صورت گیرد در رسانه‌ها مطرح می‌شود که قرار است پیامی رد و بدل شود. اما خبر رسمی در این مورد ندارم تا به شما بگویم.
  • (در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در سال 2005 آقای عارف، معاون اول رییس جمهوری وقت تفاهم‌نامه‌ای دفاعی را با سوریه امضا کرد در چارچوب این تفاهم‌نامه اگر در سوریه جنگ شود ایران چه مسوولیتی نسبت به دمشق خواهد داشت؟) تلاش‌های ما در بحث سوریه معطوف به جلوگیری از جنگ و کمک به حل این موضوع از طریق دیپلماسی است. روابط ایران و سوریه خوب و مبتنی بر منافع مشترک است و متناسب با روند تحولات تصمیمات خود را اعلام می‌کنیم و تا الان در جهت حفظ منافع سوریه و کمک به دیپلماسی اقدام کرده‌ایم.
  • افخم همچنین در رابطه با اخباری مبنی بر سفر رییس کردهای سوریه به ایران و ملاقات با مقامات کشورمان دررابطه با خودمختاری کردهای سوریه نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.
  • اقدامات ایران برای ممانعت جنگ در سوریه ) ایران همواره برای تاثیرگذاری بر روند تحولات در منطقه و جلوگیری از هرگونه درگیری تاکید داشته است. ما معتقدیم نباید یکجانبه‌گرایی به عنوان یک رویه در دنیا دنبال شود. هر نوع اقدامی که به تضعیف جایگاه نهادهای بین‌المللی بیانجامد پذیرفته نیست. نباید خط قرمزهای یک کشور خط قرمز جامعه بین‌المللی محسوب شود. آنچه که آمریکا مطرح می‌کند بحث یک جانبه از سوی این کشور است.
  • (در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت وزیر خارجه ایران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی)سخنگوی قوه قضاییه روز دوشنبه درباره دسترسی به فیسبوک مطالبی را بیان کردند و شما را در این باره به صحبت‌های ایشان ارجاع می‌دهم. در عین حال شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی،‌ فضای خوبی برای تعامل و رساندن صدای حق‌طلبی ایران به جهانیان است.
کد خبر 230552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز