پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر فردی که تابعیت آلمانی داشته و سنش ۱۸ سال تمام باشد، می‌تواند در انتخاب نمایندگان مجلس آلمان رای دهد.

انتخابات پارلمانی آلمان

سازماندهی انتخابات بر عهده سرپرست اداره آمار آلمان است و احزابی که قصد انتخاب شدن در مجلس را دارند، باید پیش‌تر خود را به رئیس سازماندهی انتخابات معرفی کرده باشند.

تبصره‌ای در قانون انتخابات آلمان گنجانده شده است که تبصرهٔ ۵ درصد نامیده می‌شود. طبق این تبصره، تنها احزابی می‌توانند به مجلس نماینده بفرستند که دستکم ۵ درصد از رای مردم را آورده باشند.

در آلمان ۲۹۹ حوزهٔ انتخاباتی وجود دارد که نمایندهٔ هر حزب می‌تواند در آن‌ها مستقیما نامزد نمایندگی شود.

هر آلمانی در واقع در دو مرحله رای می‌دهد: رای نخست را به نامزد مشخص حوزهٔ خود می‌دهد که او هم عملا عضو یک حزب است. از هر حوزه‌ای نامزدی که بیشترین رای را بیاورد، مستقیما به مجلس راه می‌یابد.

اما رای دوم که مهم‌تر است، به یکی از احزاب داده می‌شود. پس از شمارش و محاسبه درصد رایی که هر حزب آورده، مشخص می‌شود که هر حزب چند نماینده به مجلس می‌فرستد. هر حزب که رای بیشتری بیاورد، تعداد بیشتری نماینده به مجلس می‌فرستد. مگر اینکه حزبی کمتر از ۵ درصد رای بیاورد که در آن صورت از فرستادن نماینده به مجلس محروم می‌ماند.

در واقع نیمی از نمایندگان به طور مستقیم و نیم دیگر از طریق لیست‌های احزاب به مجلس می‌روند و اکثریت آن‌ها است که صدر اعظم آلمان را انتخاب می‌کنند.

اگرچه در قانون اساسی آلمان آمده که احزاب سیاسی در تشکیل اراده سیاسی جنبه مشارکتی دارند، ولی بسیاری از سیاست‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که احزاب جنبهٔ مشارکتی ندارند؛ بلکه آن‌ها هستند که تعیین می‌کنند تصمیمات سیاسی به چه کسانی واگذار شود.

برگرفته از: خبرگزاری دولتی آلمان

کد خبر 229926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز