محمود مولایی: رضا یزدانی یک سال بعد از تجربه تلخ در رقابت‌های المپیک لندن دوباره به تیم ملی کشتی آزاد دعوت شده است؛ کشتی‌گیر وزن ۹۶کیلوگرم تیم ملی که به‌دلیل مصدومیت رباط صلیبی در شرایطی سخت در المپیک لندن به میدان رفت و درحالی‌که می‌توانست یکی از مدال‌آوران کاروان ایران هم باشد، حین برگزاری مسابقه نیمه‌نهایی انصراف داد.

کشتی - رضا یزدانی

البته کشتی‌های جسورانه یزدانی با وجود مصدومیت تحسین بسیاری را برانگیخت. او بعد از این رقابت‌ها زانوی خود را جراحی کرد و 10‌ماه از تشک کشتی دور بود و پزشکان به سختی مجوز تمرین به او دادند. یزدانی اما برای حضور در رقابت‌های انتخابی تیم ملی آماده نبود. گفت که یک روز قبل از این رقابت‌ها از حضورش در انتخابی باخبر شده و از شرکت در این رقابت‌ها امتناع کرد؛ موضوعی که می‌توانست او را از حضور در رقابت‌های جهانی بوداپست بازدارد اما با شرایط ویژه‌ای که کادرفنی برای این کشتی‌گیر درنظر گرفت، مجوز شرکت در رقابت‌های انتخابی تیم ملی را کسب کرد. یزدانی که به گفته کادرفنی بهترین کشتی‌گیر وزن 96کیلوگرم ایران به‌حساب می‌آید، در رقابت‌های انتخابی توانست در 2مسابقه جعفر دلیری را شکست دهد و نامش را در فهرست اعزامی تیم ملی به بوداپست قرار دهد. حالا کشتی‌گیر 29ساله‌ تیم‌ملی یکی از امیدهای مدال‌آوری در کشتی آزاد به‌حساب می‌آید. او خودش را کشتی‌گیر باتجربه‌ای می‌داند که می‎‎‌خواهد ناکامی‌های گذشته را جبران کند؛ جبران ناکامی المپیک لندن و البته ناکامی در المپیک 2008پکن که به گفته خودش کم‌تجربه بوده است. او امید بسیاری برای موفقیت در رقابت‌های جهانی دارد و معتقد است که می‌تواند در این رقابت‌ها به دوران اوج بازگردد.

  • بعد از مدت‌ها به تیم ملی دعوت شدی و در حال حاضر در تمرینات تیم ملی حضور داری. وضعیت اردوی تیم ملی را نسبت به تمرینات قبل از المپیک چگونه ارزیابی می‌کنی؟

شرایط اردو خوب است. تمرینات مرتب و منظمی داریم و من هم بعد از مدت‌ها در اردو حضور پیدا کرده‌ام. به‌دلیل آسیب‌دیدگی هنوز نتوانسته‌ام تمرینات سختی انجام دهم. تمرینات من نسبت به بقیه ملی‌پوشان سبک‌تر است اما شرایط اردو همانطور که گفتم مناسب است و مشکل خاصی نیست.

  • در رقابت انتخابی تیم ملی مصدوم شدی. آیا موضوع مصدومیت دوباره‌ بعد از المپیک نگران‌کننده نیست؟

پزشکان گفتند که مشکلی نیست. من بعد از المپیک به‌دلیل پارگی رباط صلیبی جراحی کردم ولی در مسابقه انتخابی رباط دیگر پایم کش آمده. قرار است یک هفته تمرینات سبک انجام دهم و بعد تمریناتم را با بقیه ملی‌پوشان پیگیری کنم. یعنی برای حضور در مسابقات جهانی مشکلی ندارم و می‌توانم کشتی بگیرم.

  • مسابقات انتخابی تیم ملی برای مشخص شدن کشتی‌گیر وزن 96کیلوگرم با اتفاق‌های بسیاری همراه بود. بعد از جام تختی برای مسابقه انتخابی معرفی شدی ولی مسابقه ندادی...

آماده نبودم. به من دیر گفته شد که باید در مسابقه انتخابی شرکت کنم و من هم که به‌دلیل مصدومیت آمادگی کامل نداشتم، گفتم که نمی‌توانم در رقابت انتخابی کشتی بگیرم.

  • همین مسئله باعث شد کادرفنی تیم ملی واکنش تندی نسبت به غیبت کشتی‌گیرانی مثل تو و صادق گودرزی نشان دهد و حتی غلام محمدی گفت که دیگر شانسی برای حضور در تیم ملی ندارید.

من شرایط خاصی داشتم و بعد از آن هم دلایلم را به کادرفنی ارائه دادم. کادرفنی هم موافقت کرد و توانستم در مسابقه انتخابی مجددا کشتی بگیرم. البته در مسابقه انتخابی اولیه وزن 96کیلوگرم چند تمارض هم صورت گرفت. یک کشتی‌گیرکه تا فینال 96کیلوگرم بالا آمده بود به‌دلیل دوپینگ در مسابقه فینال حاضر نشد. او دوپینگ کرده بود و انصراف داد. نفراتی هم مثل جمال میرزایی آسیب دیدند تا مجبور به انصراف از ادامه رقابت‌ شوند. به همین دلیل تمام مدعیان وزن 96کیلوگرم در انتخابی حضور نداشتند.

  • برگزاری رقابت انتخابی مجدد باعث دلخوری جعفر دلیری شده بود. او در رقابت اولی قهرمان شد ولی در رقابت مجدد به تو باخت و حذف شد. او معتقد بود که حق‌اش است که به رقابت‌های جهانی برود.

من در مسابقه درون اردویی جعفر دلیری را شکست دادم. 2بار هم با او کشتی گرفتم و موفق شدم برنده شوم. در ضمن من چند تا مسابقه صبح روز انتخابی انجام دادم و به فینال رسیدم اما دلیری به‌دلیل اینکه قهرمان دوره قبل انتخابی بود تنها در کشتی فینال حضور داشت. من صبح مسابقه داده بودم و عصر هم 2مسابقه انجام دادم و توانستم تمام حریفان خودم را ببرم. فکر کنم عادلانه بود، به‌خصوص که من در مسابقه فینال مصدوم شدم ولی تا آخر مسابقه را ادامه دادم.

  • صادق گودرزی هم مثل تو از حضور در رقابت انتخابی امتناع کرد و او هم دنبال برگزاری انتخابی مجدد بود. کادرفنی تیم ملی اما با برگزاری رقابت انتخابی در وزن 74کیلوگرم مخالفت کرد. فکر می‌کنی دلیل این مخالفت چه بود؟

از شرایط صادق گودرزی اطلاع زیادی ندارم؛ یعنی نمی‌دانم که در چه وضعیتی قرار داشت که در رقابت انتخابی شرکت نکرد. البته فکر کنم بعد از المپیک آمادگی زیادی نداشت ولی درباره اینکه چرا انتخابی مجدد برای وزن74 نگذاشتند را باید کادرفنی جواب دهد. به‌نظر من صادق کشتی‌گیر خوبی است و امیدوارم بتواند در رقابت‌های بعدی در تیم ملی حضور داشته باشد.

  • البته مهدی تقوی که به‌دلیل فوت مادرش نتوانسته بود در رقابت انتخابی وزن 66کیلوگرم شرکت کند، در انتخابی مجدد به تیم ملی رسید...

بله، تقوی داغدار بود ولی خدا را شکر توانست به عضویت تیم ملی دربیاید. الان با هم در اردوی تیم ملی هستیم و وضعیت مطلوبی دارد.

  • در مصاحبه‌ای گفته بودی که المپیک لندن بدترین خاطره ورزشی‌ات بود. فکر می‌کنی بتوانی روزی این خاطره تلخ را فراموش کنی؟

واقعا مصدومیت در المپیک بدترین خاطره‌ ورزشی‌ام بود. من در لندن به غیر از مدال طلا به چیز دیگری فکر نمی‌کردم. همه مدعیان وزن 96کیلوگرم را هم از پیش‌رو برداشته بودم. دیگر چیزی نمانده بود که مدال بگیرم ولی شرمنده مردم شدم. جامعه کشتی هم خیلی مرا تشویق کردند، چه زمانی که قرار بود به رقابت‌های المپیک اعزام شویم و چه زمانی که از مسابقات برگشتیم. مردم خوب و خونگرم هم از من حمایت کردند.

  • در المپیک پکن هم حضور داشتی و در وزن 84کیلوگرم موفق نبودی.

در المپیک2008 پکن بی‌تجربه بودم. البته مشکلاتی هم قبل از رفتن به مسابقات داشتم. من مدتی در اردوی تیم ملی نبودم. 2‌ماه قبل از المپیک هم تمرین درست‌وحسابی نداشتم. 90کیلوگرم هم شده بودم و باید خودم را به 84کیلوگرم می‌رساندم. مهم‌تر از همه اینها بی‌تجربه بودم و نتوانستم مدال بگیرم. ان‌شاءالله بتوانم در مسابقات جهانی بوداپست کشتی‌های خوبی بگیرم.

  • فکر می‌کنی بتوانی طلا بگیری؟

با آن مصدومیتی که در المپیک داشتم و نتوانستم مدال بگیرم، دیگر منطقی نیست که قول مدال جهانی بدهم. هدفم در مسابقات جهانی این است که خاطرات تلخ گذشته را از ذهن مردم پاک کنم و از شرمندگی مردم بیرون بیایم. خدا را شکر شرایط اردو خوب است و امیدوار هستیم تیم ملی کشتی بتواند نتایج خیلی خوبی از این رقابت‌ها کسب کند.

  • در ماه‌های اخیر تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان که در رقابت‌های جهانی شرکت کردند، از وضعیت مالی گلایه داشتند و مصاحبه‌های برخی مربیان این تیم‌ها نگران‌کننده بود. الان وضعیت مالی تیم ملی بزرگسالان چگونه است؛ یعنی این تیم مشکل مالی‌ای دارد که به چشم کشتی‌گیران بیاید؟

سرمنشاء مشکلات مالی در فدراسیون کشتی محمد عباسی است. او وزیر خوبی در وزارت ورزش و جوانان نبود. عباسی اصلا ورزشی نبود و با رفتن ایشان و آمدن صالحی‌امیری که شناخت کافی هم از آن عزیز دارم امیدوارم مشکلات مالی فدراسیون برطرف شود. متأسفانه مدیریت غلط عباسی باعث شده که امروز فدراسیون با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم کند. عباسی همیشه صحبت‌هایی انجام می‌داد که روحیه کشتی‌گیران خراب می‌شد. او قبل از المپیک هم با ما صحبت کرد و به جای اینکه به ما روحیه بدهد، حرف‌هایی می‌زد که روحیه را از آدم می‌گرفت. ما با او مشکل داشتیم و الان با آمدن صالحی‌امیری می‌دانیم که مشکلات مالی هم برطرف می‌شود.

کد خبر 229772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز