مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک پژوهش جدید حاکی از آن است که احتمال دارد سطح تیتان، ماه زحل، بسیار ضخیم‌تر از سطوحی باشد که دانشمندان تصور می‌کردند. گمان می‌رود سطح این توده‌های یخی در عمقی معادل ۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر زیر سطح اقیانوس باشد

احتمال وجود یخ زیر سطح ماه زحل

به گزارش ایرنا، دانشمندان گمان می‌کنند احتمال دارد بخش‌های برجسته تیتان، ماه سیاره زحل نوک توده‌های عظیم یخی باشند که سطح ضخیم و سخت ماه این سیاره را به بیرون هل داده‌اند.

اقیانوس زیر سطح تیتان احتمالاً می‌تواند از حیات موجودات بیگانه حکایت کند.

دانشمندانی که در مورد سطح سیاره‌ها تحقیق می‌کنند به دلیل مشاهده مقیاس‌های گرانشی ناشناخته وغریب موجود در عکس‌های فضاپیمای ناسا نظریه وجود توده‌های یخی را مطرح کرده‌اند.

فرانسیس نیمو، یکی از دانشمندان فضاپیمای کسینی ناسا در مقاله ای تاکید کرده "به طور طبیعی اگر برفراز یک رشته کوه پرواز کنید، انتظار دارید تا به دلیل وجود رشته کوه‌ها نیروی جاذبه هم افزایش پیدا کند اما زمانی که برفراز بخش‌های برجسته تیتان هستید، نیروی جاذبه و گرانشی کاهش پیدا می‌کند و این مشاهده غریب و جدیدی است".

برپایه این گزارش تحقیقی، قرار گرفتن برجستگی‌های توپوگرافی تیتان و انحراف آنها در اعماق ریشه یک توضیح احتمالی است که تاثیر نیروی گرانشی این برآمدگی‌ها را تا حدودی خنثی می‌کند و تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ریشه می‌تواند چیزی شبیه یک توده یخی باشد که تا زیر سطح لایه یخی و در نهایت اقیانوس کشیده می‌شود چون چگالی و تراکم یخ از آب کمتر است.

داگلاس همینگوی، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله تحقیقی و یکی از اعضای تیم فضاپیمای کسینی می‌گوید شرایط دقیقاً مثل وجود یک توپ بزرگ والیبال زیر سطح یخ است که آن را به سمت بالا هل می‌دهد و تنها علت شناور بودن آن این است که این صفحه یخی قوی و ضخیم باشد.

او می‌گوید: اگر ریشه‌های بزرگ زیر سطح صفحه یخی توضیحی برای وجود این برآمدگی‌ها باشد، به معنای آن است که صفحه یخی تیتان بسیار صخیم و محکم است.

دانشمندان علاقه و توجه بسیاری به تحقیق در مورد تیتان نشان می‌دهند چون تیتان تنها ماه موجود در منظومه شمسی است که علاوه بر آب، یک جو اسرارآمیز، ضخیم و شبیه سیاره دارد. گمان می‌رود که این ماه دریاچه‌های ثابت حاوی متان و اتان مایع داشته باشد.

کد خبر 229570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز