سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: متن اساسنامه تازه بنیاد سینمایی فارابی که چند روزی است منتشر شده جنجال‌های زیادی را به راه انداخته؛ به خصوص اینکه در این متن به تغییر نام بنیاد سینمایی فارابی به مؤسسه فرهنگی فارابی اشاره شده؛ اقدامی که برخی رسانه‌ها آن را به منزله تلاش برای خصوصی‌کردن فارابی دانسته‌اند.

بنیاد سینمایی فارابی

در شرایطی که احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در خصوص این مسئله سکوت پیشه کرده، حسن نجاریان قائم‌مقام این بنیاد توضیحاتی در این‌باره داده و از خود و دوستانش دفاع کرده است. به نظر می‌رسد انجام شدن این کار در سکوت خبری و زمان آن که روزهای پایانی جواد شمقدری در سازمان سینمایی بوده باعث شده تا جنجال‌ها پیرامون این مسئله گسترش یابد.

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: «تنظیم اساسنامه جدید برای تغییر این بنیاد به مؤسسه فرهنگی و هنری براساس قانون و برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی است.» این در حالی است که سید محمد بهشتی از مؤسسان این بنیاد معتقد است که «در استفاده از معافیت‌ مالیاتی برای مؤسسات فرهنگی و هنری، نام شرکت، مؤسسه یا بنیاد مهم نیست بلکه نوع فعالیت اهمیت دارد.» حسن نجاریان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اساسنامه‌ای که شنیده می‌شود به‌منظور تغییر بنیاد سینمایی فارابی به یک مؤسسه فرهنگی و هنری تنظیم شده و قرار است به مرجع ثبت شرکت‌ها ارائه شود، بیان کرد: آنچه مطرح می‌شود، صحت ندارد و جریان اینگونه نیست چرا که طبق قانون، مؤسسات فرهنگی می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند به همین دلیل از آنجا که بنیاد سینمایی فارابی یک بنیاد بود قرار شد به مؤسسه تغییر نام دهد.

اما مؤسس بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: در استفاده از معافیت‌ مالیاتی برای مؤسسات فرهنگی و هنری، نام شرکت، مؤسسه یا بنیاد مهم نیست بلکه نوع فعالیت اهمیت دارد. سید محمد بهشتی درباره پیشنهاد تغییر نام بنیاد سینمایی فارابی به مؤسسه فرهنگی- سینمایی بیان کرد: اینکه گفته شده تغییر نام این بنیاد برای استفاده از معافیت مالیاتی است جای تامل دارد، چون برای استفاده از چنین معافیتی اسم مهم نیست و همین که وزارت ارشاد تایید کند که فعالیت این بنیاد در حوزه سینماست، کفایت می‌کند. وی افزود: بنابر قانون معافیت مالیاتی، شخصیت‌های حقوقی معاف نیستند بلکه فعالیت‌های فرهنگی- هنری از مالیات معاف می‌شوند.

سیدمحمد بهشتی با طرح این پرسش که مگر بنیاد فارابی در این سال‌ها مالیات داده است، ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان یک شخصیت حقوقی فعالیت می‌کند و ممکن است اصلاحاتی هم در اساسنامه آن اتفاق بیفتد، اما اگر قرار باشد تغییراتی در ماهیت مالکیت و وضعیت آن به‌وجود بیاید خیانت در امانت است.

کد خبر 229541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز