همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهر برای تامین زیرساخت‌های ضروری خود به بستر اجرایی جهت اجرای طرح‌های شهری نیاز دارد، گفت: در ۸ سال اخیر، امکان ساخت مکانیزه تونل‌های مترو بر اساس توان داخلی فراهم آمده و هر دستگاه حفاری مکانیزه تونل مترو موسوم به «تی بی ام» روزانه ۳۰ متر تونل مترو با قطر ۹ متر را حفر می‌کند و علاوه بر آن هر سه روز یک دستگاه واگن مترو در داخل کشور نیز ساخته می‌شود.

به گزارش تهران سما، سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب افزود: با دو برابر کردن تعداد قطارهای مترو، ظرفیت مسافرانی که با مترو جابجا می‌شوند، دو برابر شده و می‌توانیم به جای 3 میلیون مسافر در روز، هر روز 6 میلیون مسافر را در زیر پوست شهر جابه‌جا کنیم اما تحقق این تفکر، منابع مالی مورد نیاز خود را طلب می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در 8 سال گذشته، نرسیدن منابع دولتی سد راه توسعه بیشتر زیرساخت‌های حمل و نقل شهری بود، اعلام کرد: به رغم مصوبات مجلس در خصوص بودجه حمل و نقلی پایتخت، این بودجه از سوی دولت در اختیار مدیریت شهری قرار نگرفت و در واقع مردم تهران 8 سال تحریم بودند که امیدواریم با تدبیر دولت جدید به این تحریم 8 ساله پایان داده شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه مصوبه مجلس در خصوص اختصاص دو میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به متروی تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور که نیمی از آن سهم تهران بود، به رغم این که هر سال از سوی نمایندگان مجلس تکرار می‌شد اما هیچ وقت اجرایی نشد و یک دلار هم از این بابت به تهران تعلق نگرفت، اظهار کرد: این در حالی بود که 8 سال برای واردات انگور و گلابی تا لوازم مصرفی بی‌ ارزش خارجی، ارز وجود داشت اما به ساخت مترو که می‌رسیدیم، ارز موجود نبود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه نه تنها منابع ارزی بلکه منابع ریالی مصوب نیز به تهران پرداخت نشد، تصریح کرد: بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی باید هر سال 4 هزار میلیارد تومان به توسعه حمل و نقل شهری اختصاص یابد اما هیچ‌گاه این قانون محقق نشد، ضمن اینکه کمک‌هایی که قرار بود طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها به حمل و نقل شهرها صورت گیرد و نیز اختصاص 60 درصد از منابع پیش‌بینی شده در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی به شهرها نیز هرگز اتفاق نیفتاد.

وی با تاکید بر اینکه 3 سال است سهم مردم تهران از اتوبوس‌های دولتی و اعتباری که به این منظور باید اختصاص یابد، به صورت کامل حذف شده و مدیریت شهری به این سبب بابت خرید هر دستگاه اتوبوس دوکابین حدود 800 میلیون تومان از پول خود مردم هزینه می‌کند، اضافه کرد: تحریم‌های دولتی در این 8 سال واقعاً کمرشکن بود و اگر نبود مدیریت مدبرانه شهردار تهران، کمر مدیریت شهری زیر بار این تحریم‌ها که اعلام سیاهه‌ای از آن‌ها در این مجال محدود نمی‌گنجد، می‌شکست.

معاون شهرداری تهران با آرزوی موفقیت برای دولتمردان سابق که 8 سال زمام امور کشور را بر عهده داشتند، گفت: امیدواریم این عزیزان وقتی با خود و خدای خود خلوت می‌کنند، از عملکرد خویش به ویژه در قبال مردم تهران و آن چه در این سال‌ها برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌ و یا انجام نداده‌اند، رضایت داشته باشند که البته بعید می‌دانم این چنین باشد.

تشکری هاشمی تصدی مسئولیت و فرصت خدمت به مردم را به ابر گذرایی که چند ثانیه‌ای سایه می‌اندازد و مثل برق و باد می‌گذرد تشبیه کرد و افزود: اگر از مدیریت شهری تهران حمایت می‌کردند و حل مشکل مردم این کلان‌شهر در اولویت قرار می‌دادند، امروز کارنامه درخشان‌تری در توسعه حمل و نقل عمومی نه تنها برای تهران بلکه برای کل کشور ثبت می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه این درخشش تنها به حساب شهردار تهران نوشته نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اگر دولت وقت ذره‌ای کلان‌نگر بود، حتماً باید به این نتیجه روشن می‌رسید که توانمندی مدیریت شهری تهران به عنوان پایتخت کشورمان و ام‌القرای جهان اسلام، به حساب مجموعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نوشته می‌شود و می‌توانست گواهی بر اثبات کارآمدی دولتی باشد که زمام امور کشور را در دست دارد.

کد خبر 229477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز