شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: همه پرسی برای ریاست جمهوری سوریه فردا (یکشنبه 6 خرداد) در سراسر این کشور و نمایندگی‌های سیاسی سوریه در دیگر کشورها برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا بشار اسد رییس جمهوری کنونی، تنها نامزد معرفی شده توسط رهبری کشوری حزب بعث حاکم بر سوریه، در این همه‌پرسی است.

طبق ماده‌‪ ۸۴‬قانون اساسی سوریه، حزب بعث به عنوان حزب حاکم سوریه، فردی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری برای یک دوره‌ هفت ساله به مجلس معرفی می‌کند و این فرد پس از کسب نظر موافق اکثریت پارلمان، رسما به عنوان نامزد همه پرسی معرفی می‌شود.

شرط پیروزی در همه پرسی ریاست جمهوری سوریه، کسب بیش از ‪ ۵۰‬درصد آرای مردم است.

محمد سعید بخیتان معاون دبیر کشوری حزب بعث سوریه، بیستم اردیبهشت ماه گذشته در نامه ای به مجلس خلق سوریه، رسما بشار اسد را به عنوان نامزد ریاست جمهوری پیشنهاد کرد، که فردای آن روز، این پیشنهاد مورد موافقت مجلس خلق قرار گرفت. 

پیش بینی می‌شود، حدود ‪ ۱۲‬میلیون شهروند سوری در این همه پرسی شرکت جویند.
بر اساس اطلاعیه‌ی وزارت کشور سوریه، هر یک از شهروندان واجد شرایط رای دادن، به هنگام مراجعه به مراکز همه پرسی، برگه ای از آن مراکز دریافت می کنند که که روی آن سوالی به شرح زیر نوشته شده است:

آیا با بشار اسد به عنوان کاندیدای مجلس خلق برای تصدی ریاست جمهوری موافق هستید؟

نتایج همه پرسی پس از اعلام توسط وزیر کشور سوریه، برای تایید و انجام اقدامات قانونی لازم به مجلس خلق ارایه می‌شود.

از زمان اعلام رسمی نامزدی اسد برای تصدی یک دوره‌ی جدید ریاست جمهوری همه روزه، استان‌های مختلف سوریه شاهد راهپیمایی‌ها و تجمعات مردمی در اعلان حمایت از ریاست جمهوری اسد است.

همچنین چادرهای بزرگی با عنوان "خیمه‌ی تجدید بیعت با اسد" در تمامی محله‌های شهرها و شهرک‌های سوریه بر پا شده است، که در آن سرودهای حماسی در ساعات مختلف روز و شب پخش و از مردم با قهوه پذیرایی می‌شود.

کد خبر 22937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز