همشهری آنلاین: شیموس هینی، نخستین برنده جایزه نوبل ادبیات ایرلند پس از دبلیو بی ییتز، در ۷۴ سالگی در بیمارستانی در دوبلین درگذشت.

Seamus Heaney

به نوشته گاردین شینی در سال 1995 برنده جایزه نوبل ادبیات شد و در طول عمرش برای مجموعه اشعارش مورد ستایش بود.

او در سال 2006 به خاطر مجموعه شعر "District and Circle " (نام دو ایستگاه قطار زیر زمینی لندن) برنده جایزه تی اس الیوت شد. او در سال 2010 برای کتاب "زنجیره انسانی"، مجموع شعری که ملهم از تجربیات او پس از سکته مغزی‌اش بود، برنده جایزه شعر "فوروارد" شد.

شیموس در مزرعه کوچکی در نزدیکی تومبریج در کانتی دری ایرلند شمالی در 1939 متولد شد. تحصیلات او در مدرسه شبانه‌روزی در کالج سنت کلمب در شهر دربی آغاز شد و در دانشگاه کویین بلفاست ادامه یافت.

اولین مجموعه اشعار هینی با نام "مرگ یک طبیعت‌گرا" که مربوط به تجربیات دوران کودکی و شکل‌گیری هویت‌های بزرگسالی است در سال 1966 منتشر شد.

بسیاری از اشعار او در دهه 1970 و 1980 - در طول دوران منازعات ایرلند شمالی- نوشته شده‌اند- سوگنامه‌های محکم برای زمانی هولناک‌اند.

او در سخنرانی‌اش هنگام دریافت جایزه نوبل ادبیات گفت: "قدرت شعر انجام دادن کاری است که همیشه مایه مباهات شعر بوده است و خواهد بود، قدرت قبولاندن به بخشی حساس از خودآگاهی ما به حقانیت‌اش، غلیرغم همه شواهد ناراستی در اطرافش، این قدرت که به یاد ما بیاورد که ما شکارچیان و گردآورندگان ارزش‌ها، اینکه همین تنهایی‌ها و زجرهای ما ستودنی‌اند تا آن حد که آنها نشانه وجود راستین انسانی ما هستند."

کد خبر 229127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز