جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساز نی‌انبان که یکی از سازهای بوشهری شناخته شده است، با طرح‌های محبوبه دوستدار، به زودی جایگاهی ویژه در موسیقی بومی پیدا خواهد کرد.

سازی اصیل

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، ساز نی‌انبان را از سازهای موسیقی بوشهری می‌شناسیم، این ساز سال‌ها است که از کشورهای دیگر و از طریق خلیج فارس وارد بوشهر و شهرهای جنوبی شده و به جزیی از هویت مردمان این سرزمین تبدیل شد. نی‌انبان از پوست آهو و بز ساخته می‌شود، به طوری که بای پوست را کاملا سالم از تن شکار جدا کنند و به آن نی‌هایی را وصل می‌کنند و با دمیدن و جمع شدن هوا داخل آن صدای مورد نظر تولید می‌شود.

سال‌هاست برای جلوه و زیبایی بیشتر این ساز طرح‌هایی با حنا روی آن نقش می‌زنند.اصغر جاشویی یکی از نوازندگان و اساتید این ساز در استان بوشهر معتقد است به تازگی تحولی در این ساز توسط یکی از هنرمندان بوشهری رخ داده است و آن طرح‌های زیبا و هنرمندانه محبوبه دوستدار است.

محبوبه دوستدار، 28 ساله، ساکن صلح آباد در بوشهر و همسر امید دوستدار است که او هم تغییراتی را در ساز نی‌انبان به وجود آورده و در صورتی که ساز نی‌انبان ساز ناقصی هست و نمی‌شود با آن تمام دستگاه های موسیقی را نواخت، توانسته است کاری کند تا به صورت جداگانه دستگاه های مختلف با این ساز به اجرا درآید.

دوستدار در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین درباره کارش گفت: از کودکی به طراحی علاقه داشتم و با کمک پدرم روز به روز این استعداد بیشتر می‌شد. تا این که کم کم به پیشنهاد پدرم طراحی روی پوست را انجام دادم.

وی استقبال مردم را از این طرح‌ها بالا بیان کرد و گفت: طرح‌های من بته جقه، آتشی، سیا و سفید، گل، لیلی و مجنون و غیره هستند که تا کنون طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

این طراح تمام وقت خود را صرف خلق اثر می‌کند و به گفته خودش گاهی شب‌ها تا صبح طرح زدن را دنبال می‌کند و این شوق و علاقه بسیار او موجب شده است تا کسانی که قصد تقلید از کارش را دارند نتوانند آثار دلنشینی خلق کنند.

کد خبر 229119
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز