گروه بورس: پیشکسوت بورس گفت: تندشدن فضای نقد به نفع بازار سرمایه نیست.

بورس

علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره عملکرد سازمان بورس گفت: به‌نظر من عملکرد سازمان بورس مورد قبول است و اگر کسی بگوید که عملکرد این سازمان مورد قبول نبوده، کم‌لطفی کرده است.
وی افزود:

نحوه عملکرد سازمان بورس در مقایسه با مقام‌های ناظر دیگر به‌طور مثال بانک مرکزی و بیمه مرکزی بسیار مطلوب‌تر بوده در حالی که این سازمان در مقایسه با بازار پول که عمری 100ساله دارد بسیار جوان‌تر است. وی با اشاره به انتقادهایی که از عملکرد سازمان بورس می‌شود گفت: دوستانی که از عملکردهای انجام شده گله دارند اگر خودشان هم در این جایگاه قرار می‌گرفتند عملکرد مشابهی داشتند ضمن اینکه باید دید کسانی که انتقاد می‌کنند در حوزه کاری خودشان چه کاری انجام داده‌اند.
وی تأکید کرد: باید اجازه داد بازار سرمایه به حرکت توسعه‌ای خودش ادامه دهد و این ایجاب می‌کند به کارها و زحماتی که انجام شده، ارج نهیم.

عسگری مارانی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود سازمان بورس که وظیفه نظارت بر بازار سرمایه را دارد ولی در حیطه اجرا دخالت می‌کند، گفت: این موضوع در همه بخش‌ها دیده می‌شود، در واقع تفکیک وظیفه نظارت از اجرا کار دشواری است. وی تأکید کرد: از نظر من این کار دخالت نیست و نباید عملکرد برخی بخش‌ها را به‌حساب کل سازمان بورس نوشت اگر هم در بخشی مشکلی وجود داشته باید درباره آن صحبت کرد و موضوع را مورد بررسی قرار داد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی تصریح کرد:

من اعتقادی به این ندارم که دخالتی انجام شده است در گذشته افراد زیادی در بازار وجود داشتند که منافع سهامداران خرد را درنظر نمی‌گرفتند و به بازار صدمه می‌زدند و منجر به پایمال شدن حقوق سهامداران می‌شدند، برای این حل این موضوع نیاز به ایجاد قوانین محکم و دقیق‌تری بود که سازمان بورس در این مورد تلاش کرد.

سیاست تقسیم سود

عسگری مارانی همچنین درباره سیاست تقسیم سود شرکت‌ها در مجامع گفت: در همه دنیا تصمیم‌گیری در مورد میزان تقسیم سود برعهده مدیران شرکت است درحالی‌که در ایران این وظیفه براساس قانون تجارت برعهده مجمع عمومی است بر همین اساس مدیران تحت فشار مجمع عمومی ممکن است سود‌هایی را تقسیم کنند که منجر به تضعیف بنیه مالی شرکت شود و گاه این سود‌ها موهوم است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان بورس می‌تواند در حوزه تقسیم سود شرکت‌ها در مجامع عمومی اظهارنظر کند، تأکید کرد: به‌طور کلی ما 3نوع گزارش مالی داریم که عبارت‌اند از ترازنامه، گزارش مربوط به سودوزیان و صورت جریان وجوه نقد که عموما در مجامع عمومی به‌صورت جریان وجوه نقد توجهی نمی‌شود.

وی افزود: پیشنهاد من به سازمان بورس از گذشته تا به حال این بوده است که نماینده سازمان در مجامع عمومی با درنظرگرفتن صورت جریان وجوه نقد اظهارنظر خود را در مورد میزان توان پرداخت سود شرکت و همچنین زمان پرداخت سود اعلام کند.
وی افزود: به اعتقاد من اظهارنظر نماینده سازمان بورس در مجامع باید تا زمانی که قانون اصلاح نشود و میزان تقسیم سود در اختیار مدیران شرکت قرار نگیرد در مجامع عمومی ارائه شود تا منجر به تضعیف وضع مالی شرکت یا تقسیم سود‌های موهوم نشود. به گفته وی بازرسان باید با درنظرگرفتن بند سوم گزارش‌های مالی نقطه نظر خود را در مورد توانایی تقسیم سود اعلام کنند تا اگر پیشنهاد تقسیم سود بالایی از سوی مجمع ارائه شد اصلاح شود.

عسگری مارانی تصریح کرد: پیشنهاد اصلی من این است که نماینده سازمان بورس در مجامع باید در جهت حفظ حقوق سهامداران اقلیت گام بردارد و سهامداران اقلیت باید بدانند که بنگاه اقتصادی که سود زیادی تقسیم می‌کند اثرش بر وضع مالی شرکت در سال‌های مالی آینده مشخص می‌شود.به گفته او شرکت‌ها در بورس‌های معتبر دنیا کمترین سود را بین سهامداران‌شان تقسیم می‌کنند و بقیه سود را در حساب‌های خود ذخیره می‌کنند تا بنیه مالی خود را حفظ کنند.

کد خبر 229089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز