یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: ۳ مرداد ماه اتفاق عجیبی در بورس تهران افتاد چرا که فقط یک شرکت توانست ۱۶۰۷واحد اثر مثبت روی شاخص برجای بگذارد و به این ترتیب ارزش کل بورس تهران هم برای نخستین‌بار به ۳۰۰هزار میلیارد تومان رسید، در عین حال رکورد بیشترین میزان صعود شاخص هم در تاریخ بورس شکسته شد.

بورس

به گزارش همشهری، مبادلات سوم مرداد ماه بورس تهران با یک طوفان همراه بود، چرا که نماد 2شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس و پالایشگاه نفت تبریز در بورس باز شد و جو عمومی بازاررا تغییر داد. رشد قیمت سهام این دوشرکت منجر به صعود شدید شاخص شد. سهام پالایشگاه‌ها در 2‌ماه گذشته جنجال‌های خبری زیادی در بازار ایجاد کرد چرا که با انتشار یک ابلاغیه از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد تغییر نحوه محاسبه قیمت خوراک(براساس ارز مبادله‌ای یا مرجع) ساختار بنیادی پیش‌بینی سود سهام این شرکت‌ها دستخوش تغییر شد و این موضوع موجی از نارضایتی را در بازارایجاد کرد

به همین دلیل سازمان بورس چند هفته پیش نماد این شرکت‌ها را در بازار سهام متوقف کرد تا اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر شود بر همین اساس روز گذشته پس از انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی‌ پالایشگاه‌ها، نماد 2 شرکت پالایشی در بورس بازشد. آخرین خبر‌ها حاکی از آن است که قرار است به‌زودی نشست ویژه‌ای با شرکت پالایش و پخش در مورد تعیین قیمت خوراک به نرخ ارز مبادله‌ای یا ارز مرجع برگزار شود که هر نوع تصمیمی در این نشست می‌تواند سود سهام پالایشگاه‌ها را در بورس تحت‌تأثیر قرار دهد.

در مبادلات 3 مرداد ماه پس از بازگشایی نماد پالایش نفت بندرعباس و تبریز به‌دلیل رشد شدید قیمت سهام این شرکت شاخص کل بورس تهران و همچنین ارزش بازار سهام هم افزایش یافت. دیروز قیمت سهام پالایش نفت بندرعباس 85درصد رشد کرد و ارزش کل سهام این شرکت به 17هزارو175میلیارد تومان رسید. این شرکت به تنهایی در یک رویداد بی‌سابقه 1607واحد شاخص بورس را بالا کشید.

پالایش نفت تبریز هم شرایط مشابهی داشت و در نهایت 34درصد اثر مثبت روی شاخص برجای گذاشت. به این ترتیب در مبادلات روز گذشته رکورد بیشترین میزان رشد شاخص در تاریخ 46ساله بورس شکسته شد و شاخص کل بورس تهران با 1610پله صعود برای نخستین بار به 61هزار و163واحد رسید. دیروز همچنین یک رکورد دیگر شکسته شد و ارزش کل بورس تهران برای نخستین بار به 300هزار میلیارد تومان معادل 100میلیارد دلار (با احتساب هر دلار 3هزار تومان) رسید.

کد خبر 228516
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز