چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان محدودیت دقیقی که عبور از آن به معنی تجاوز به حریم فاصله شخصی و خصوصی افراد است را تعیین کرده‌اند.

حریم شخصی

براساس گزارش تلگراف،‌ قائل شدن حریم شخصی برای افراد از گذشته تا به حال یکی از آداب اجتماعی پسندیده بوده‌است. اکنون دانشمندان محدوده دقیق این حریم که در هنگام ایستادن در کنار افراد باید رعایت شود را مشخص کرده‌اند،‌به این شکل با حفظ دقیق این حریم افراد در روابط اجتماعی خود احساس خطر نخواهند کرد.

دانشمندان با بررسی میزان ایجاد احساس خطر افراد درهنگام نزدیک شدن خطر، موفق به تعیین این مرز نامرئی شده‌اند و آن را فاصله‌ای میان 20 تا 40 سانتیمتر تعیین کرده‌اند.

محققان دانشگاه کالج لندن همچنین دریافته‌اند که این فاصله با میزان اضطراب افراد نیز در ارتباط است و هرچه فرد مضطرب‌تر باشد، حریم شخصی‌اش وسیع‌تر است. به گفته محققان به نظر می‌آید این فاصله مکانیزم دفاعی است که توسط مغز ایجاد شده‌است و درک درست آن می‌تواند به ارزیابی عملکرد پلیس و دیگر نیروهای اضطراری در شرایط پراسترس و همچنین تخمین میزان خطرها کمک کند.

با این همه دانشمندان معتقدند حریم فاصله شخصی یک موضوع فرهنگی است، زیرا این پدیده در کشورهایی مانند هند و چین از اهمیت زیادی برخوردار نیست،‌درحالی که در انگلستان این موضوع در مکان‌های عمومی درحال تبدیل شدن به یک معزل بزرگ است.

کد خبر 228946
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز