گروه اجتماعی: به گفته نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، مازاد پول زائران حج تمتع تا ۱۰روز آینده به حسابشان واریز می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر در حاشیه آیین معارفه رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در قیمت‌های حج تمتع امسال بازنگری‌ می‌شود، اظهار کرد: به‌زودی نتایج بازنگری اعلام می‌شود و تا چند روز آینده خبر خوشی برای زائران خواهم داشت.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت حج امسال با درنظرگرفتن شرایط پیش آمده و افزایش نرخ ارز ‌رشد زیادی نسبت به سال گذشته داشته است، بر این اساس سعی کردیم بازنگری اساسی و قیمت‌گذاری مجدد حج تمتع را انجام دهیم و کمیته‌ای تشکیل شده است و از طرفی با بانک‌های عامل نیز صحبت کرده و به توافقاتی دست‌یافته‌ایم و طی 10روز آینده مبلغ قابل توجهی را به زائران بازمی‌گردانیم.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: هم‌اکنون سود سپرده‌ای که بانک‌ها به ودیعه‌گذاران حج پرداخت می‌کنند با توجه به نرخ تورم بسیار پایین است و همین مسئله باعث می‌شود هنگام اعزام، زائران با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند و باید راهکار اساسی برای حل این موضوع بیابیم.

قاضی‌عسکر یکی از راهکارها را خروج سپرده‌های حج از بانک‌های عامل بیان کرد و افزود: سپرده‌های حج را باید در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که دست‌کم 30 تا 40 درصد سود به آنها تعلق بگیرد تا فردی که پس از چندین سال انتظار، نوبت اعزامش فرامی‌رسد مجبور نباشد به‌دلیل پرداخت هزینه‌های بالا از رفتن به حج انصراف دهد. سرپرست حجاج ایرانی اظهار کرد: امسال به‌دلیل کاهش 20درصدی سهمیه اعزام‌ها 64هزار نفر به حج تمتع مشرف می‌شوند که این امر به ضرر زائران است به‌طوری که افرادی که قبلا برای اعزام باید 17سال پشت نوبت می‌ماندند، با کاهش سهمیه اعزام که شاید 2سال دیگر نیز به‌طول انجامد، باید 22سال در نوبت منتظر بمانند که این بسیار تأسف‌بار است.

قاضی عسکر با اشاره به مخالفت خود با ایجاد نوبت انتظار برای عمره در جریان ثبت‌نام سال90 گفت: بعثه رهبری هیچ نقشی در ثبت‌نام زائران نداشت و ما معتقد بودیم که ثبت نام‌ها برای اینکه زائران سال‌های زیادی را پشت نوبت اعزام نمانند باید هر سه سال یک‌بار انجام شود، اما با توجه به شرایط و اتفاقاتی که رخ داد از زائران به‌صورت یکجا ثبت‌نام به‌عمل آمد که از این بابت متأسفیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین، قاضی‌عسکر همچنین در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر نظر بعثه مقام معظم رهبری درباره عرضه فیش‌های حج در فرابورس تصریح کرد: با ورود فیش‌های حج به فرابورس مخالفیم.

حج و زیارت و افزایش نقدینگی بانک‌ها

وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی نیز در آیین معارفه و تودیع رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: به‌نظرم یکی از کارهای اساسی در سازمان حج و زیارت این است که تمام گردش‌های مالی این سازمان قابل دسترسی برای عموم مردم شود و کسانی که می‌خواهند از وضعیت مالی، هزینه‌ها و درآمدهای سازمان حج آگاه شوند، این اطلاعات می‌تواند روی سایت سازمان حج و زیارت قرار گیرد.

علی جنتی خطاب به رئیس جدید سازمان حج و زیارت گفت: توصیه می‌کنم از دارایی‌ها و امکانات سازمان حج و زیارت استفاده بهینه شود، زیرا قرار نیست سازمان حج و زیارت نقدینگی بانک‌ها را تأمین کند بلکه باید در امور تضمین‌شده و سودآوری خرج شود تا حجاج بتوانند از سرمایه خود استفاده بیشتری کنند.وی تصریح کرد: مراسم معنوی حج پتانسیل و ظرفیتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم در جهت دیپلماسی فرهنگی از آن استفاده کنیم.

کد خبر 228831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز