گروه اجتماعی: همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی، تالار وحدت تهران میزبان ایثارگرانی از سراسر کشور بود که در سومین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران گرد هم آمده بودند تا یکبار دیگر یاد و خاطره ایثارگران هشت سال دوران دفاع مقدس را گرامی بدارند.

در ادامه بخشی از پیام حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت آزادسازی خرمشهر در سال 61همچنین بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درباره نکوداشت مقام و منزلت ایثارگران برای حاضران در تالار وحدت پخش شد.

اجرای زنده قطعه4 سمفونی ایثار به رهبری مجید انتظامی از دیگر بخش‌های آغازین مراسم بود که حس و حال تازه‌ای را به ایثارگران و جمعیت حاضر در محل برگزاری سومین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران داد.

سپس نوبت به ذکر خاطراتی از سردار محمد کوثری رسید. او با اشاره به خاطراتی از عملیات بیت‌المقدس، آزادسازی خرمشهر را از الطاف خداوندی دانست و گفت: 16 هزار نیروی مجهز عراقی در خرمشهر مستقر بودند که با ایثارگری و از خودگذشتی رزمندگان اسلام مجبور شدند با خفت و خواری از خرمشهر عقب‌نشینی کنند و شهر به دست رزمندگان اسلام افتاد.

وی همچنین به رشادت و پایمردی حاج احمد متوسلیان در واقعه آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و یاد و نام این سردار شجاع در دوران دفاع مقدس را گرامی داشت.

در ادامه دکتر حسین دهقان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سخنانی گفت: در سایر ملل نیز ایثارگران به‌نوعی مورد تکریم و احترام عمومی هستند و حتی در کشورهایی که محروم از اینگونه شخصیتها بوده و فاقد جلوه‌های ایثارگری و جانبازی هستند نمادهایی برای این خصلت ویژه و فطرت الهی ساخته و پرداخته می‌نمایند و در واقع در فرهنگ خود الگوسازی می‌کنند.

وی افزود: در جامعه ما هم این ارادت و عشق به ایثارگران وجود دارد اما لازم است قدری عمیق‌تر و وسیع‌تر به دریای بیکران و مواج شخصیت شریف ایثارگران عزیز بنگریم. لذا بر آن شدیم تا به‌نحوی فضایل و خصایص، برجستگی‌ها، نقش‌آفرینی‌ها، خلاقیت‌ها، ابتکارات، نوآوری‌ها، هنروری‌ها و آثار فرهنگی و هنری ایثارگران عزیز را که شاید مدت‌ها در وجود ایشان یا نهایتاً جامعه کوچک خانواده‌اشان محصور مانده به عموم مردم معرفی کنیم.

در ادامه مراسم نوبت به اهدای نشان ایثار و شجاعت به 23 نفر از ایثارگران برگزیده رسید و 21 ایثارگر برگزیده نشان ایثار و 2 نفر نشان شجاعت را از دست رئیس‌جمهور دریافت کردند.

نشان ایثار به علی امینی‌نور، اسماعیل رضایی، حاج یدا... سمیعی‌نیا، حسینعلی منوچهری نجف‌آبادی، رضا شکرابی، یوسفعلی اسماعیل نودولتی، حسین قمی، بتول جنیدی جعفری، فاطمه مراد اسکندری، منیژه بیک‌اصفهانی، احمد ثابت، تقی ساعدی، صنم علیخانی، ابوالقاسم جعفرزاده، قهرمان فاضلی، ابراهیم فاضلی، ابراهیم حاجی باقری فرد، شمس‌الله پناهی، حسنعلی دهقانی‌پوده، سید خلیل تقوی، علی غرویان، علیرضا بهمنی‌نژاد، محمدرضا میرزایی جابری و مختار نورافشان اهداء شد.

همچنین در ادامه تندیس ایثار به 19 نفر از ایثارگران برگزیده اهدا شد که به ترتیب: مونس احمدزاده، زهرا اکبری، محمود امان‌اللهی، محمد پیران، رقیه خطامی، سهام خیام، اشرف زینعلی نجف‌آبادی، سرگز ساید، فرشید شمس، غلامحسین صاحبکار، محسن صفایی، قادر طهماسبی، بهاره دهقانی فیروزآبادی، بهمن کرد تهین، مصطفی گودرزی، محمدسعید مردوخی، علی مفیدی، خانواده رسول ملاقلی‌پور و احمد ناطقی تندیس‌های ایثار را از دست رئیس‌جمهور دریافت کردند.

در پایان دکتر احمدی‌نژاد ضمن تجلیل از ایثارگران آنها را پشتوانه‌های معنوی در جامعه اسلامی دانست و گفت: امروز راه جدیدی از پاکی و عشق و خلوص به برکت نفس شما عزیزان در دنیا دیده می‌شود.

وی تأکید کرد تنها راه نجات بشریت تمسک به آرمان و اخلاق و فرهنگ شهیدان است و این همان راه انبیاء و اولیاء الهی است که در مقابل بشریت گشوده‌اند و پیشگامان آن هستند.

کد خبر 22880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز