همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۷۳ رای موافق با دو فوریت پیگیری حقوقی - سیاسی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توسط دولت های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران موافقت کردند.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه دو فوریت طرح پیگیری حقوقی -سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران را در دستور کار داشتند.

78 نماینده مجلس این طرح را امضا کردند.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: همزمان با شصتمین سالگرد وقوع کودتای 28 مرداد 1332، دولت آمریکا در مرداد ماه 1392 اسنادی از این را برای اولین بار منتشر کرد. در این اسناد آمده است که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا و سازمان اطلاعات انگلیس به دستور دولت های آمریکا و انگلیس، کودتای 28 مرداد 1332 را علیه دولت ملی ایران تدارک و اجرا کرده اند و با این کودتا برای مدت 25 سال مردم ایران را زیر حکومتی دیکتاتور و ضد ملی قرار داده که موجب عقب ماندگی کشور گردیده همچنین خسارات فراوان مادی و معنوی به ملت ایران وارد شده است.

از این رو در جهت احقاق حقوق ضایع شده کشور این طرح با قید دو فوریت تقدیم مجلس می شود. پس از سخنرانی موافق و مخالف نمایندگان مجلس با 173 رای موافق 16 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 217 دوفوریت این طرح را به تصویب رساندند.

نمایندگان در هنگام رای گیری و پس از اعلام نتیجه با شعار مرگ بر آمریکا و الله اکبر نظر خود را نسبت به تصویب این طرح اعلام کردند.

بر اساس این گزارش طبق این طرح و در صورت تصویب نهایی کمیته ای به ریاست دستگاه دیپلماسی کشور و همکاری سایر دستگاه ها برای احصاء خسارات مادی و معنوی تشکیل خواهد شد تا در صحنه بین المللی مورد پیگیری قرار  گیرد.

لاریجانی رئیس مجلس پس از تصویب دو فوریت این طرح از کمیسیو امنیت ملی خواست که عصر امروز تشکیل جلسه داده و این طرح را مورد بررسی قرار دهد تا در جلسه علنی فردا به کلیات و جزئیات طرح رسیدگی شود.

کد خبر 228766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز