همشهری آنلاین: کارگاه «جامعه‌شناسی نقاشی معاصر ایران از ۱۲۹۰ تا ۱۳۹۰» توسط دکتر محمدرضا مریدی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

نقاشی

به گزارش ایسنا، در این دوره کوتاه، با کاربست منسجم و نظام‌مند تحلیل گفتمان به مطالعه جامعه‌شناختی هنر معاصر ایران پرداخته خواهد شد.

این رویکرد کمک خواهد کرد تا متفاوت از رویکردهای پیشین که با مونوگرافی‌های هنری به مطالعه آثار هنری یا شیوه کار هنرمندان می‌پرداختند، به فضای فرهنگی و اجتماعی موثر بر جریان آفرینش هنری پرداخته شود.

این دوره، فرصتی است برای جستجوی پاسخ برای پرسش‌هایی مانند: جریان‌های هنر معاصر ایران که در قالب سبک، ژانر و گونه‌های مختلف هنرهای تجسمی ظهور پیدا می‌کنند چگونه توسط نهادهای مولد گفتمان‌های فرهنگی پدیدآمده و جهت داده شده‌اند؟

به عبارتی شش گفتمان فرهنگی مرکزی یا مسلط در حیات اجتماعی معاصر ایران (که با گفتمان‌های ناسیونالیسم، گفتمان اصالت‌گرا، انقلاب فرهنگی، تهاجم فرهنگی، تعامل فرهنگی، مقاومت فرهنگی شناخته می‌شوند) و گفتمان‌های حاشیه‌ای (که در دهه گذشته با گفتمان هنر خاورمیانه و گفتمان هنر زنان شناخته می‌شوند)، چگونه فضای اندیشه و مقدورات اعتباری و نهادی لازم (با تاسیس سازمان‌ها و نهادهای حامی، و با برگزاری جشنواره‌های هنر و اعطای جایزه) را برای بازتولید گفتمان‌ها فراهم آورده و به این ترتیب آفرینشگری‌های هنرمندان را جهت داده‌اند؟ از گذر این بحث به مطالعه فراز و فرود نقاشی معاصر ایران و مطالعه برخی آثار نقاشان پرداخته خواهد شد.

علاقه‌مندان برای ثبت نام در این دوره آموزشی می‌توانند به واحد آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند و یا با شماره ۸۸۳۱۰۴۶۳ تماس بگیرند.

کد خبر 228624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز