همشهری آنلاین: رئیس دستگاه دیپلماسی تصمیم دارد به انحصار مردان در سخنگویی وزارت امور خارجه پایان دهد، البته احتمالا. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نسبت به حضور بانوان در سمت سخنگویی ابراز تمایل کرده است. مرتضی سرمدی اولین سخنگوی وزارت امور خارجه بود و پس از او هم آصفی، حسینی، قشقاوی، مهمانپرست و در نهایت سیدعباس عراقچی این مسوولیت را برعهده داشته‌اند.

روزنامه شرق نوشت: حالا وزیر امور خارجه در این‌باره به خبرنگار «باشگاه خبرنگاران» گفته است: «سخنگویی یکی از حوزه‌هایی است که من همیشه علاقه داشته‌ام از بانوان برای آن پست استفاده شود، اما هم‌اکنون در مدیران حوزه سخنگویی از خانم‌ها هم استفاده شده، البته باید ببینیم که در آخر چه می‌شود.» این اظهارنظر ظریف در حالی است که حسن روحانی، رییس‌جمهوری در چند وقت اخیر به‌ویژه در زمان معرفی کابینه خود، به خاطر عدم حضور وزیر زن در هیات دولت بارها مورد انتقاد قرار گرفت. روحانی در مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به همین انتقاد قول داد حتما از زنان در پست‌های مدیریتی استفاده خواهد کرد.

رییس‌جمهوری در صحن علنی مجلس در دفاع از وزرای خود نیز بار دیگر بر این مساله تاکید کرد و گفت: «بی‌تردید بانوان در کابینه حضور خواهند داشت ثانیا از وزرا خواسته‌ام که از بانوان شایسته در معاونت‌ها و مدیریت‌ها بهره‌گیری کنند و همه باید در ارتقای جایگاه بانوان در مشاغل کارشناسی، مدیریتی بکوشیم.»

 روحانی در اولین اقدام عملی خود «الهام امین‌زاده» را به سمت معاونت حقوقی رییس‌جمهوری منصوب کرد. احتمالا ظریف نیز در عمل به همین توصیه رییس‌جمهوری گفته است: «من همیشه بر استفاده از نیروهای مجرب از هر دو جنس در وزارت خارجه تاکید داشته‌ام، البته حضور زنان در سیاست خارجی حضور بسیار مبارکی است و تلاشمی‌کنم در حوزه‌های مختلف از خانم‌های متخصص داخل و خارج وزارت خارجه استفاده کنم، اما باید منتظر ماند که این فرصت کجا فراهم می‌شود.»

اما اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب زن در گفت‌وگو با «شرق» از میزان توجه دولت یازدهم به جایگاه زنان و استفاده آنان در کابینه و سایر بخش‌های دولت ابراز نارضایتی کرد و گفت: در مجموع احساسمان درباره حضور زنان در کابینه تدبیر و امید احساس مثبتی نیست.

 بروجردی در واکنش به ابراز تمایل ظریف برای حضور یک زن در سمت سخنگویی وزارت امور خارجه نیز گفت: ما از این کار استقبال می‌کنیم اما متاسفانه تاکنون هرچه بوده تنها شعار بوده و برون‌داد عملی نداشته است. واقعیت این است که ما هم دلخوریم و هم نگران، چراکه اگر همین روند ادامه پیدا کند، آقای روحانی نه‌تنها بخشی از حمایت‌ها را از دست می‌دهد، بلکه سرمایه بزرگی را نیز از دست خواهد داد. ما در تمامی زمینه‌ها زنان توانمندی داریم. او افزود: «آقایان اگر می‌خواهند پا جای پای امام بگذارند، بدانند امامسفیرانی را که برای دیدار با گورباچف فرستاد یکی از این سفیرها زن بود و این درس است برای آقایان.»

فائزه هاشمی هم در گفت و گو با «شرق» ابراز عقیده کرد: دکتر روحانی باید تابوی انتصاب زنان در نقش‌های حساس و کلیدی را بشکند؛ ما زنان سفیر می‌خواهیم، زن دیپلمات، زنانی به‌عنوان رایزن فرهنگی؛ رییس دانشگاه، مدیر، معاون، مدیرکل و تمام آن سمت‌هایی که به وقت تقسیم غنایم، با‌هزار توجیه از دسترس زنان دور می‌شود. حالا وزیر امور خارجه است که با تصمیم خود، شاید بتواند اندکی از دلخوری‌های جامعه زنان و انتقاداتی که نسبت به روحانی در طول این مدت وارد شده است را کمرنگ کند.

کد خبر 228599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز