همشهری آنلاین: دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مهمترین تهدیدات حوزه سیاست خارجی را شامل مسئله هسته‌ای، رویارویی با غرب (تحریم‌ها) و موضوع حقوق بشر دانست و افزود: در این میان مسئله هسته‌ای و تحریم‌ها درهم تنیده شده و احتمالا راه حل یکسانی خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین اصلی‌ترین فرصت های پیش روی سیاست خارجی را اوضاع و تحولات منطقه، تغییر جایگاه خاورمیانه در راهبرد ایالات متحده و تغییر ترکیب قدرت جهانی ذکر کرد و تصریح کرد: در میان این موارد سمت و سوی تحولات منطقه‌ای، اصلی ترین مزیت در اختیار دستگاه سیاست خارجی دولت یازدهم خواهد بود.

همچنین در سطح بندی مسائل سیاست خارجی، موضوعاتی مانند نفت و انرژی، رقابت‌های منطقه ای و همکاری‌های ضد ایرانی در سطح همسایگان، بحران سوریه، عراق و بحرین در سطح منطقه ای و نوع رابطه با آمریکا در سطح بین المللی پیش روی دولت یازدهم خواهند بود و دولت آقای روحانی ناگریز است سیاست مخشصی را در قبال آنها پیگیری کند.

در جمع بندی این گزارش آمده است: با توجه به این مسائل، سیاست خارجی دولت یازدهم نیاز به آرامش دارد و باید مواضعی مثبت و سازنده از خود به نمایش بگذارد و سعی کند همکاری‌های بین‌المللی چند جانبه و موثر داشته باشد.

کد خبر 228175
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز