همشهری آنلاین: معاون اول رییس‌جمهور در مراسم معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم و دیدار با تعدادی از هنرمندان کشور ابراز امیدواری کرد که دولت بتواند بخشی از دغدغه‌های هنرمندان را که در این جلسه مطرح شد، برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اسحاق جهانگیری اظهار کرد: در این جمع سخن گفتن برای من دشوار است چرا که سابقه و تجربه کاری من عمدتا در حوزه اقتصاد، اجرایی و مدیریت است و سخن گفتن در حوزه فرهنگ و هنر و آن هم در این جمع که تعداد زیادی از اهالی فرهنگ و هنر حضور دارند کار سختی است.

وی با اشاره به تجربه و سوابقش در حوزه‌های اقتصاد گفت: فکر می‌کنم که حوزه صنعت، اقتصاد و مدیریت اجرایی با فرهنگ آمیخته است چرا که فرهنگ جان مایه توسعه ملی کشور است و در همه بخش‌های کشور اثرگذار اصلی است و به همین دلیل وقتی به عنوان وزیر صنعت و معدن در دولت آقای خاتمی مشغول به کار بودم به همراه آقای مسجدجامعی که ایشان مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد را بر عهده داشتند شورای فرهنگ و صنعت را ایجاد کردیم چرا که معتقد بودیم که این دو بر یکدیگر تاثیرگذارند.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: در هشت سال گذشته که اوقات فراغت داشتیم ماهنامه صنعت و توسعه را منتشر کردیم و در واقع تا حدودی در جریان دشواری‌های موجود در این بخش هستیم.

جهانگیری گفت:‌ عمیقتا اعتقاد دارم که بدون درک درست از فرهنگ حرف زدن از توسعه اقتصادی و صنعتی ناممکن است و وقتی می‌توان به توسعه صنعتی و اقتصادی دست یافت که درک صحیحی از اثرات فرهنگ بر روی این بخش‌ها به وجود آید.

وی با اشاره به گفتمان دولت روحانی و تاکید بر عناصری چون خلاقیت، عقلانیت، اعتدال، تعامل، اخلاق و دوراندیشی گفت: این مشخصه‌ها مهم‌ترین پارامترهایی هستند که دولت آقای روحانی باید به آن بپردازد.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت توجه به اخلاق و اینکه در این دوره باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و با بیان اینکه متاسفانه در مقاطعی در جامعه به اخلاق کم‌توجهی شد، اظهار کرد: امید و دوراندیشی مولفه‌های اصلی فرهنگ ایرانی است.

جهانگیری با بیان اینکه با این ویژگی‌ها دولت روحانی یک دولت فرهنگی خواهد بود، گفت: ما در واقع تلاش داریم با تاکید بر دو ویژگی تدبیر و امید به جای اینکه فرهنگ را دولتی کنیم دولت را فرهنگی کنیم به نحوی که یک دولت فرهنگی به معنای واقعی ایجاد شود.

وی گفت: ما معتقدیم که در توسعه ملی باید به نحوی حرکت کرد که فرهنگ به جای سایه‌نشین بودن تبدیل به محور و مدال اصلی توسعه شود و در این زمینه صاحبان اصلی فرهنگ و اندیشه نقش بسیار زیادی دارا هستند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت اقتدار فرهنگی و همچنین سابقه فرهنگی ایران به اهمیت دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر به شدت به این موضوع نیازمندیم.

جهانگیری با اشاره به فشارهای ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران اعمال شده است، گفت: شما دوستان عنایت دارید که ما در مقطعی قرار داریم که فشارهای ظالمانه علیه ملت ایران اعمال می‌شود و ما تصور می‌کنیم که با دیپلماسی فرهنگی و نقش‌آفرینی اصحاب فرهنگ می‌توان بخش زیادی از این فشارها را برطرف کرد.

وی افزود: اصحاب فرهنگ می‌توانند در عرصه بین‌المللی صدای ملت ایران را اعلام کنند و بگویند که با این فشارها چه شرایط سختی بر این ملت تحمیل می‌شود.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به سرمایه مادی و معنوی که در ایران وجود دارد، گفت: در مرحله کنونی که کشور در تنگنا قرار دارد باید از این سرمایه‌ها برای عبور از این شرایط استفاده کرد.

جهانگیری افزود: ‌دولت روحانی در مقطع سختی کار را بر عهده گرفت و انتخابات 24 خرداد پیام مهمی برای همه ما داشت.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی، معیشتی و مشکلات بین‌المللی گفت: مردم احساس کردند که با توجه به این مشکلات باید حرف جدیدی بزنند. شاید خیلی از ما تصور نمی‌کردیم که چنین اتفاقی بیفتد و ملت کار بزرگی انجام داد و نقش شما اصحاب فرهنگ و هنر در این عرصه تعیین‌کننده بوده است و آقای روحانی قدردان این نقش است.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به امید ایجاد شده در جامعه گفت: امیدواریم بتوانیم این امید را پاس بداریم و از آن حراست کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی در بخش فرهنگ و هنر، سه سیاست عمده وجود دارد، گفت: همکاری بین بخش فرهنگ با سایر بخش‌ها مانند صنعت، سیاست خارجی و ... بسیار مهم است چرا که توسعه پایدار در سایر بخش‌ها به صورت جدی مبتنی بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های فرهنگی این سرزمین است.

وی سیاست دوم را اقتصاد فرهنگی عنوان کرد و گفت: این قسمت باید به صورت سامان یافته رونق بیشتری پیدا کند.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین به سهم و جایگاه فرهنگ ایران اسلامی در جهان معاصر اشاره کرد و گفت: با توجه به سابقه درخشان فرهنگی و هنری ایران باید این سهم به خوبی عرضه شود.

جهانگیری افزود: با چنین سیاست و رویکردی، دکتر روحانی در انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گزینه آقای جنتی رسیدند.

وی با اشاره به سوابق جنتی در عرصه فرهنگ گفت: سابقه روشن و خوب برادرمان آقای جنتی از ایشان چهره‌ای آشنا در کل کشور و جامعه فرهنگی ایجاد کرده چرا که ایشان در دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور خدمت کرده است.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه به سوابق کاری، علمی و خانوادگی وزیر ارشاد دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: این سوابق فرصتی را ایجاد کرده که با کمک شما اصحاب فرهنگ و هنر ضمن حل مشکلات موجود، راه برای توسعه و پیشرفت هموارتر شود و امیدوارم که حمایت جدی یکایک شما هنرمندان همچنان ادامه پیدا کند تا بتوان مشکلات را برطرف کرد.

جهانگیری با اشاره به حضور نیافتن حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم در این مراسم گفت: علاقه‌مند بودم که دکتر حسینی نیز در این مراسم حضور پیدا می‌کردند و از ایشان تشکر می‌کردیم.

وی با بیان اینکه ممکن است که شما اشکالات و انتقاداتی را به عملکردهای گذشته داشته باشید، گفت: در یکی دو هفته ما با مسائلی در دولت آشنا شدیم که تعجب‌آور بود. به حدود 30 نفر از اعضای دولت قبل یک امکانی داده شده بود و به چهار نفر آنها این امکان داده نشده بود که یکی از آنها آقای حسینی بود و شاید انتظاراتی از آقای حسینی وجود داشته است که ایشان در برابر آن مقاومت می‌کردند و به همین بابت این امکان که به برخی از اعضای دولت قبل داده شده بود به ایشان داده نشده بود.

به گزارش ایسنا از حاشیه‌های جالب این مراسم این بود که اسحاق جهانگیری که در دولت اصلاحات وزیر صنایع بودند چندین بار به جای بکار بردن عبارت دولت آقای روحانی عبارت دولت خاتمی را به کار بردند که وی در تشریح دلایل این اشتباه گفت: به هر حال ما هشت سال با آقای خاتمی بودیم، در دولت ایشان حضور داشتیم و آقای خاتمی نیز با هنرمندان گره خورده و نمی‌شود آقای خاتمی را از هنرمندان جدا کرد که این صحبت‌های جهانگیری با تشویق هنرمندان همراه بود.

کد خبر 228128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز