همشهری آنلاین: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران در نامه‌ای از واشنگتن بدلیل تحریم‌های غیر انسانی علیه ملت ایران شدیداً انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علی رضا مرندی - رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران - در نامه‌ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، واشنگتن را به دلیل انتقامی بیمارگونه از کودکان ایرانی بواسطه تحریم‌های غیر انسانی علیه ملت ایران به باد انتقاد گرفت.

ترجمه کامل این نامه به شرح زیر است:

۳۰ مرداد ۱۳۹۲
دبیرکل سازمان ملل متحد
جناب بان کی مون

عالیجناب؛

پیرو نامه‌های اینجانب مورخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۲ و ۲۶ ژانویه ۲۰۱۳ در مورد آثار به شدت مخرب تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه سلامت و رفاه مردم ایران، بار دیگر نامه‌ای می‌نویسم تا تاکید کنم این تحریم‌های غیر انسانی به طور جدی اثری عمده و منفی روی سلامت مردم ایران از جمله زنان، کودکان، افراد بستری شده در بیمارستان و تمام کسانی که به مراقبت‌های پزشکی نیازمند هستند، دارد.

علیرضا مرندی

به عنوان فردی که در سطح ملی مسئول نظارت بر وضعیت سلامت افراد کشورم هستم، بار دیگر به شما به عنوان شخصی که وظیفه دفاع از حقوق اساسی بشر را بر عهده دارید، هشدار می‌دهم که تحریم‌های اعمال شده، کمبود شدید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی ضروری را در پی داشته و در پی خواهد داشت. این تحریم‌ها همچنین باعث شده که این اقلام ضروری به طور فزاینده‌ای گران شوند. در نتیجه، کالاها و اقلام ضروری برای بیشتر قشر آسیب پذیر جامعه از جمله کودکان، مادران، سالخوردگان و همچنین بیماران مبتلا به سرطان و امراض خاص غیر قابل دسترس شده‌اند. این مسئله عملا توانایی بسیاری از بیماران برای تهیه تجهیزات پزشکی لازم برای درمان را از بین برده است؛ به همین جهت، ما شاهد موارد بیشتر و بیشتری از سوء تغذیه و مرگ کودکان و بیماران مبتلا به امراض خاص هستیم.

بیش از سه دهه است که ایران برنامه‌ها و طرح‌های بسیار موفقی را با حمایت سازمان بهداشت جهانی در زمینه بیمه درمانی اعمال کرده و این امر به طور قابل توجهی بهبود سلامت عمومی ملت ایران را در پی داشته است. افزایش این تحریم‌های وحشیانه طی هفته‌های گذشته بویژه از سوی دولت امریکا این دستاوردها را به شدت تهدید می‌کند.

بنابراین، بار دیگر توجه شما را به این نکته اساسی جلب می‌کنم. بی‌توجهی فاحش سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین المللی به این مسئله مهم، جدا از اینکه در صفحات تاریخ ثبت خواهد شد، باعث تضعیف بیشتر مجامع کم توان بین المللی در دفاع از حقوق فطری انسان‌های بی‌گناه در برابر این مجازات بیمارگونه جمعی می‌شود.

ارادتمند؛
دکتر سید علیرضا مرندی
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران

کد خبر 228071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز