چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

با توجه به پیامدهای تغییرات جوی متاثر از فعالیت‌های انسانی به‌نظر می‌رسد که اکوسیستم‌ها در برخی مناطق جهان برای بقای خود، روزانه چندین کیلومتر به سوی نواحی خنک‌تر نقل مکان می‌کنند.

مهاجرت اکوسیستم ها به دلیل تغییرات جوی


به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، محققان دانشگاه استنفورد و مؤسسه علمی کارنگی، ضمن اعلام این مطلب افزودند: اگرچه درختان به‌دلیل دشواری در نقل مکان از این قاعده که بتوانند روزانه چندین کیلومتر جا‌به‌جا شوند، مستثنی هستند، با این حال این روند بسیار پیچیده‌تر از یک جابه‌جایی ساده است. این مقاله که در ویژه‌نامه مجله ساینس به چاپ رسیده به بررسی سیستم‌های طبیعی در شرایط آب و هوایی متغیر می‌پردازد. یکی از نتایجی که محققان به آن دست یافتند این است که تغییرات جوی طی دهه‌های آتی به‌احتمال زیاد شدت خواهد یافت و این مسئله فاش می‌کند که شدت این تغییرات بسیار سریع‌تر از تغییراتی است که اکوسیستم زمین طی 65میلیون سال گذشته با آن روبه‌رو بوده است. این گزارش می‌افزاید: به‌رغم کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای، شدت تغییرات جوی 10برابر بیشتر از تغییراتی است که اکوسیستم زمین طی 65میلیون سال گذشته شاهد آن بوده و اگر فعالیت‌های جوامع بشری به همین منوال پیش روند، شدت این تغییرات 100برابر خواهد شد.

متأسفانه این جابه‌جایی محدود به اکوسیستم‌های زمین نمی‌شود بلکه شمار زیادی از گونه‌های مختلف جانوری نیز به نقاط دیگر نقل مکان کرده و اقلیم‌های کوچک‌تر و ترکیبات خاک‌ها نیز دستخوش تغییر خواهند شد. حال اگر به این شرایط، معضل آلودگی آب‌ها و هوا را نیز اضافه کنیم، شاهد چالش‌ها و پیامدهای مخربی برای اکوسیستم‌های زمین خواهیم بود که بسیار مأیوس‌کننده است.

کد خبر 227931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز