مدیرعامل شرکت فرابورس از پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) با نام صندوق آرمان سپهر آیندگان از امروز خبر داد.

به گزارش همشهری، امیر هامونی در نشستی خبری گفت: از امروز و به‌مدت 3 روز معاملاتی پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله با نام صندوق آرمان سپهر آیندگان (آسا) در فرابورس آغاز می‌شود.وی به جزئیات این صندوق اشاره کرد و افزود: صندوق سرمایه‌گذاری آرمان سپهر آیندگان از نوع صندوق سرمایه‌گذاری مختلط و قابل معامله در فرابورس بوده و از فردا به‌مدت 3 روز پذیره نویسی می‌شود.

هامونی افزود: مؤسسین این صندوق شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، گروه توسعه مالی مهر آیندگان، شرکت تأمین سرمایه سپهر و شرکت کارگزاری سهم آشنا بوده و متولی این صندوق نیز شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر و مدیر صندوق شرکت سرمایه‌گذاری آرمان آتی و بازارگردان آن، شرکت تأمین سرمایه سپهر است. وی با بیان اینکه مدت فعالیت این صندوق‌ها نامحدود است به واحدهای عادی و ممتاز این صندوق اشاره کرد و گفت:

تعداد واحدهای ممتاز این صندوق یک میلیارد تومان بوده که توسط مؤسسین خریداری شده و 49میلیارد تومان آن فردا پذیره‌نویسی شده و توسط سرمایه‌گذاران عادی خریداری می‌شود. هامونی گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند با حداقل صد هزار تومان و حداکثر 5/2میلیارد تومان اقدام به خریداری واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله کنند. همچنین سقف تعداد واحدها 50هزار میلیارد تومان است که با درخواست مدیر صندوق این میزان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل فرابورس گفت: کارمزد پذیره‌نویسی طبق مصوبه نصف کارمزد معاملات سهام است همچنین معاملات این صندوق معاف از مالیات بوده و معاملات ثانویه آن در بازار ابزار نوین مالی انجام می‌شود.مدیرعامل فرابورس یادآور شد: از اردیبهشت‌ماه با همکاری سازمان بورس و فرابورس اساسنامه و امیدنامه این صندوق‌ها تدوین شد و بعد از اعلام آمادگی شرکت‌های تأمین سرمایه، مقررات حاکم بر بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و فرابورس به تصویب رسید.

هامونی مزیت‌های صندوق‌های قابل معامله را مورد توجه قرار داد و گفت: سرمایه‌گذاران با حداقل سرمایه 100هزار تومانی می‌توانند با اخذ کد سهامداری و با مراجعه به 900شعبه کارگزاران فرابورس در سراسر کشور اقدام به سفارش خرید کنند. مدیرعامل شرکت فرابورس این صندوق‌ها را بازاری برای همه دانست و اظهار کرد: با ورود این ابزار به بازار سرمایه می‌توان ادعا کرد که صندوق‌های قابل معامله بازاری برای همه مردم می‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه در دهه90 و در آمریکا ضریب نفوذ بازار سرمایه از 15درصد به 85درصد رسید، خاطرنشان کرد: مسئولان بورس همواره به تازه‌واردان توصیه می‌کنند که به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا صندوق‌های قابل معامله در بورس سرمایه‌گذاری کنند زیرا کسانی که با بازار سرمایه آشنایی ندارند با ورود به این بازار متضرر می‌شوند.

مدیرعامل شرکت فرابورس در ادامه به تفاوت صندوق‌های قابل معامله با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به هر کارگزاری اقدام به خرید واحدهای این صندوق کرده و در کارگزاری دیگری اقدام به فروش آن کنند. وی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها برای فرهنگسازی‌ ابزارهای جدید غیرقابل انکار است، اظهار کرد: در اقتصاد 2 بخش وجود دارد که یک طرف پس انداز مردمی و طرف دیگر سرمایه‌گذاری است که در بازار سرمایه این پس‌اندازها وارد بخش واقعی اقتصاد نشده است.

کد خبر 227724
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز