دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

همزمان با گسترش استفاده از فناوری‌های ابری و گرایش سازمان‌ها و شرکت‌ها به ذخیره‌سازی‌ اطلاعات و داده‌های حساس و مهم خود در فضایی بر فراز ابرها، به‌نظر می‌رسد نویسندگان ویروس نیز به‌دنبال قلمرو جدیدی برای خرابکاری‌های خود باشند.

هجوم نفوذگران به فناوری ابر


به گزارش پاندا سکیوریتی، نفوذگران احتمالا نسبت به گذشته میل و رغبت بیشتری به گسترش بدافزارها در فضای ابری خواهند داشت. بر همین اساس شاید عده‌ای معتقد باشند راه فرار از این خرابکاری‌ها، عدم‌استفاده از این فناوری و عمل به همان شیوه قدیمی برای ذخیره‌سازی‌ اطلاعات باشد اما در پاسخ به این افراد تنها کافی است نگاهی به تاریخچه اینترنت و فراگیری آن در جهان بیندازیم.

زمانی بسیاری از افراد معتقد بودند اینترنت ابزاری مخرب برای نقض حریم شخصی است و به‌دلیل آثار سوء و همچنین حملات گسترده‌ای که به‌منظور سرقت اطلاعات از طریق اینترنت می‌شود، باید کنار گذاشته شود اما حالا با گذشت چندین سال شاید به جرأت بتوان گفت زندگی بدون اینترنت غیرممکن است؛ چراکه با وجود صدها و هزاران روش امنیتی برای حفظ حریم شخصی و اطلاعات در این فضا، همگی به این نتیجه رسیده‌اند که به جای پاک کردن صورت مسئله باید به فکر راه چاره بود.

با پیشرفت‌های فراگیر تکنولوژی می‌توان اینطور نتیجه گرفت که فناوری ابری و استفاده از خدمات آن نیز یک سرنوشت محتوم است؛ همانطور که روزانه هزاران حمله به سیستم‌های اندرویدی می‌شود اما هیچ‌یک از کاربران نمی‌خواهند عطای استفاده از گوشی‌های هوشمند را به لقای آن ببخشند. قطعا با گسترش این فناوری و نفوذ آن به جای دنیای مجازی، ارائه‌کنندگان و حتی کاربران نیز به جای آنکه استفاده از این فناوری ضروری را کنار بگذارند به‌دنبال راهی برای تأمین امنیت آن خواهند بود.

فناوری ابری به کاربران اجازه می‌دهد به منابع و اطلاعات خود در هر زمان و از هر کجایی دسترسی داشته باشند. این در حالی است که قابلیت‌ها و امکانات فناوری ابری تنها به میزبانی فایل و یا اشتراک‌گذاری اطلاعات محدود نمی‌شود بلکه این فناوری، ارتباطات و تجارت را به یکدیگر پیوند داده و در نهایت هزینه‌های سازمانی در بخش‌های عملیاتی و تهیه زیرساخت‌ها را به‌شدت کاهش داده است؛ چراکه دسترسی به اطلاعات برای صاحبان تنها از طریق یک اینترنت حتی نه چندان پرسرعت امکان پذیر است و بدون تحمل خطرات مربوط به نقل‌وانتقال اطلاعات، با گوشی تلفن همراه، تبلت یا لپ‌تاپ خود به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی خواهند داشت.

شما شاید بتوانید برای مدتی حتی چندین سال فناوری ابر را نادیده گرفته و به همان روش‌های قدیمی و سنتی ذخیره‌سازی‌ اطلاعات پایبند باشید اما مطمئن باشید بالاخره فناوری ابر جزئی از زندگی شما خواهد شد. به همین منظور ارائه دهندگان فضای ابری تمهیدات و روش‌های مختلفی را برای تأمین امنیت این فضا به کار بسته و تاکنون نیز در مقابله با حملات هکرها موفق عمل کرده‌اند.

تعریف پروفایل‌های قدرتمند امنیتی برای دسترسی به بخش‌های مختلف، تعریف رمزهای عبور قدرتمند، تعریف مدت زمان خاص برای انقضای دسترسی مدیران و فایروال قدرتمند برای انسداد دسترسی‌های نامشخص و غیرمجاز تنها گوشه‌ای از تمهیدات امنیتی است که ارائه‌کنندگان فضای ابری برای حفظ اطلاعات کاربران به کار بسته‌اند. البته اگرچه با وجود ملاحظات سفت و سخت امنیتی در فناوری ابری تاکنون حتی یک مورد از نشت و درز اطلاعات هم گزارش نشده است اما باید پذیرفت که نفوذگران همواره به‌دنبال راه‌های جدیدی برای نفوذ به تکنولوژی‌های جدید هستند.

دقیقا به همین دلیل انتظارات از شرکت‌های ارائه‌دهنده بالاتر رفته و توقع می‌رود همگام با هکرها به روز بوده و ضمن شناسایی ترفندها و حفره‌های احتمالی جلوی نفوذ هر نفوذگری را بگیرند.

کد خبر 227629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز