یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان با انجام مطالعه‌ای متوجه شدند که می‌توان از مولکول‌های میکرو آر.ان.ای (micro RNA ) به عنوان پیش بینی کننده و عامل تشخیص سرطان مثانه استفاده کرد

تشخیص زودهنگام سرطان مثانه

RNA مخفف اسید ریبونوکلئیک است که یکی از انواع اسیدهای نوکلئیک است. در داخل سلول انواع مختلف RNA وجود دارد که هر کدام از آنها وظایف مخصوص به خود دارند . برخلاف DNA که ساختمان مارپیچ دو رشته‌ای دارد RNA معمولا یک رشته‌ای و تقریبا صاف و بدون تاخوردگی و یا به صورت کلاف است.

در این مطالعه که به تازگی انجام شده است، محققان آلمانی متوجه شدند که سرطان‌های مثانه را می‌توان با بررسی مولکولی ‌ آر.ان.ای تشخیص داد و آینده آنها را مشخص کرد.

به گفته محققان، قدرت تشخیص این روش بیش از ۸۰درصد است.

محققان امیدوارند با این روش بتوانند بیماران مبتلا به سرطان مثانه را از تبعات این بیماری مهلک نجات دهند و روش درمانی موثرتری را برای آن پیدا کنند.

هنگامی که سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می‌دهند، منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می‌شود و در نهایت، سرطان ایجاد خواهد شد.

از اجتماع این سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌های بافت‌های سالم توده‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود.

اگر تومور به لایه‌‌ای محدود ختم شود و به سایر بافت‌ها و ارگان‌ها سرایت نکند تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی‌) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافت‌ها و ارگان‌ها را داشته باشد بدخیم یا سرطانی نامیده می‌شود.

برخی از شکل‌های سرطان متاستاز می‌کنند به این معنی که خصوصیت تهاجمی پیدا می‌کنند و به سایر بافت‌های بدن عمدتا از طریق خون و لنف سرایت می‌کنند و تومورهای جدیدی را ایجاد می‌کنند.

تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع سرطان شناسایی شده است و این سرطان‌ها در هر قسمتی از بدن می‌توانند ظاهر شوند.

کد خبر 227509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز