پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

آذر اسدی کرم: «چند نفر توی صف ایستاده‌اند تا کسی که در دستشویی خوابش برده است، از دستشویی بیاید بیرون. از آشپزخانه هم صدای داد و بیداد می‌آید. صداهای چند زن می‌آید که سر گاز با هم دعوا می‌کنند.

چند تا تخم‌مرغ دستشان گرفته‌اند که هی می‌ترسی به طرف هم پرت کنند، آنها تجربه دارند، در دعوا تا جایی جلو می‌روند که به زد و خورد نکشد. مردهای این خوابگاه هم خودشان فنی‌اند! یعنی همه کارهای فنی را خودشان انجام می‌دهند؛ تعمیر پریز برق و عوض‌کردن لامپ‌های سوخته کار مردهاست.»

اینها تصویرهایی بود که قبل از رفتن به خوابگاه متاهلین در ذهن داشتم، اما آنجا که رفتم چیزهای دیگری دیدم. صف‌هایی طولانی دیدم؛ اما نه برای دستشویی، بلکه برای گرفتن اتاق و سوئیت. صدای دعوایی هم اگر باشد، دعواهای زن و شوهری است که کمتر شنیده می‌شود. دعواهای آشپزخانه‌ای تمام شده. سوئیت‌هایی با آشپزخانه‌های اوپن، جای آشپزخانه‌های مشترک را گرفته‌اند.

دستشویی و حمام یک سوئیت مشترک است، پس اگر‌ «بدو بدو» هم است، جنگ خانگی بین افراد خانواده است که زود تمام می‌شود.

به کسانی که بچه دارند هم سوئیت‌های یک‌خوابه و دوخوابه می‌دهند تا بچه‌ها در راهروها نباشند. یک زوج دانشجو برای گرفتن یک خانه باید حدودا ماهی 400هزار تومان اجاره بدهند. گرفتن سوئیت‌هایی با اجاره بین 25 تا 130هزار تومان یعنی پس‌انداز کردن سالی 5/4میلیون تومان یا خرج نکردن همین مقدار. پس با این مبلغ، طبیعی است که دانشجویان به جای اینکه در کلاس‌های درس حاضر شوند، در صف‌های طولانی گرفتن خوابگاه‌ها بایستند.

 شرایط گرفتن خوابگاه متاهلی طبق قوانین وزارت علوم دشوار است. بعضی‌ها یک سال هم در صف می‌ایستند.

 این صف برای گرفتن سوئیت‌های دانشگاه تهران که ارزان‌ترین سوئیت‌هاست، طولانی‌تر است.

ارزان‌ترین سوئیت‌های دانشگاه تهران 25هزار تومان است. سوئیت‌های دانشگاه شهید بهشتی، گران‌ترین سوئیت‌های تهران و شاید ایران است. برای گرفتن این سوئیت‌ها که 100هزار تومان اجاره ماهانه‌شان است، دانشجویان کمتر در صف ایستاده‌اند. گرفتن خوابگاه مجردی راحت‌تر از متاهلی است. این خوابگاه‌ها زیادتر هم هستند.

گرفتن خوابگاه متاهلی هشت مرحله دارد. جدول‌های زیر توضیح این مراحل است:
 

دوره تحصیلی
1 - دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، 3 امتیاز.
2 - دانشجویان دوره کارشناسی، 5 امتیاز.
3 - دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته (دامپزشکی و معماری)، 7امتیاز.
4 - دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، 10 امتیاز.
5 - دانشجویان دوره دکتری تخصصی، 15 امتیاز.

  اول درس بخوانید، بعد ازدواج کنید. اگر به فکر ازدواج و گرفتن خوابگاه متاهلی هستی، قبل از ازدواج، کارشناسی ارشد قبول شو، اگر هم دانشجوی کارشناسی ارشد هستی، به فکر دکترا باش! جدول دوره تحصیلی را بخوانید. اگر هم هنوز به دانشگاه نرفته‌اید، در رشته‌های دامپزشکی و معماری تحصیل نکنید چون دانشجویان این رشته‌ها 3 امتیاز کمتر از بقیه رشته‌ها می‌گیرند.

 افراد تحت تکفل

به ازای‌ هر یک از افراد تحت تکفل دانشجو با ارائه مدارک لازم حداقل 1 امتیاز و حداکثر 4 امتیاز.

وقتی مسئولی، برای گرفتن سوئیت امتیاز بیشتری می‌گیری. اگر کسی سرپرست خانواده دیگری غیر از خودش باشد، امتیاز می‌گیرد. اگر سرپرستی چند نفر را به عهده داشته باشی، امتیازت بیشتر می‌شود.

پیشرفت تحصیلی

1 - در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته (دامپزشکی و معماری) به ازای هر 17واحد درسی گذرانده 1 امتیاز. تبصره1: در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی برای گروه‌های آموزشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی به ازای هر 15واحد گذرانده 1 امتیاز در نظر گرفته می‌شود. تبصره2: نحوه امتیازبندی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد پیوسته تا قبل از گذراندن واحدهای معادل مقطع کارشناسی مشابه آن مقطع و پس از آن، مطابق مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته خواهد بود.

 2 - در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته به ازای هر 8 واحد درسی گذرانده، 5/1 امتیاز. 3

 - در مقطع تحصیلی دکتری تخصصی به ازای هر 6 واحد درسی گذرانده 2 امتیاز. تبصره: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، موظفند در آغاز سال تحصیلی با توجه به امکانات خوابگاهی و تعداد پذیرفته‌شدگان، ظرفیت مناسبی را برای اسکان دانشجویان جدیدالورود در خوابگاه‌های مجردی در نظر بگیرند

اگر بیشتر درس بخوانید یا هر ترم واحدهای بیشتری پاس کنید، شانس برنده‌شدنتان بیشتر است.

وضعیت شغلی دانشجو

دانشجویان شاغل و بورسیه در صورت امکان سکونت در خوابگاه باید براساس ماده1 آیین‌نامه اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی معادل مبلغ کمک هزینه مسکن را نقدی به حساب صندوق‌های رفاه دانشجویان واریز کنند.

شرایط پرداخت اجاره خوابگاه برای افراد شاغل متفاوت است. پس تعجبی ندارد که دانشجویان نگویند شاغل هستند.

بعد مسافت

دانشجویان متأهلی که فاصله محل سکونت خانواده آنها تا دانشگاه محل تحصیلشان بیش از 300کیلومتر باشد، به ازای هر 100کیلومتر مازاد نیم امتیاز، حداکثر 5 امتیاز.

اگر خانه‌تان در جزیره ابوموسی یا دورترین شهرهای مرزی است، شانس بیشتری برای گرفتن خوابگاه دارید. این جدول را بخوانید، بعد حساب کنید شهری که در آن دانشجو هستید، چقدر تا محل سکونتتان فاصله دارد.

ایثارگری

1 - دانشجویان رزمنده با ارائه گواهی از دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه به ازای هر ماه حضور داوطلبانه در جبهه نیم امتیاز، حداکثر 35 امتیاز.
2 - دانشجویان جانباز با ارائه گواهی از بنیاد مستضعفان و جانبازان، برای هر یک درصد جانبازی نیم امتیاز.
3 - دانشجویان آزاده با ارائه گواهی از ستاد رسیدگی به امور آزادگان، به ازای هر یک ماه اسارت نیم امتیاز، حداکثر 35 امتیاز.
4 - فرزندان ذکور شاهد (شهدا، اسرا، مفقودین و جانبازان 7درصد و بالاتر) با ارائه گواهی از دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه برای استفاده از خوابگاه متأهلین 5 امتیاز.
5 - فرزندان محترم آزادگان با ارائه گواهی از ستاد رسیدگی به امور آزادگان برای استفاده از خوابگاه مجردی 4 امتیاز و خوابگاه متأهلین 2 امتیاز.
6 - خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، برادر و خواهر) با ارائه گواهی از بنیاد شهید به ازای هر شهید یا مفقود‌الاثر برای استفاده از خوابگاه مجردی 3 امتیاز و خوابگاه متأهلین 5/1 امتیاز.

دانشجویان رزمنده و فرزندان شاهد هم می‌توانند از 35امتیاز(بیشترین امتیاز) اضافه استفاده کنند. فقط فرزندان پسر خانواده شهدا و ایثارگران می‌توانند برای گرفتن خوابگاه متاهلی از این امتیاز ویژه استفاده کنند؛ این امتیاز به دختران شهدا و جانبازان داده نمی‌شود.

 دانشجویان ویژه

1 - به دانشجویان معلول، تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) مناطق محروم و سازمان بهزیستی برای استفاده از خوابگاه مجردی 20 امتیاز و خوابگاه متأهلین 7 امتیاز.
2 - دانشجویان عضو تیم‌های ملی کشور در رشته‌های مختلف ورزشی با ارائه گواهی از سازمان تربیت بدنی برای خوابگاه مجردی 10 امتیاز و خوابگاه متأهلین 5 امتیاز.

 یک گروه دانشجو هم داریم که عنوان‌شان «دانشجوی ویژه» است. دانشجویان دیگر در صف باید پشت آنها بایستند. با این امتیازهای ویژه دانشجویان معمولی باید سال‌ها در نوبت باشند؛ آن‌قدر که سال‌های دانشجویی‌شان تمام شود؟

موارد خاص

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه با در نظر گرفتن وضعیت خاص دانشجوی متقاضی خوابگاه، می‌تواند حداکثر تا 10 امتیاز به مجموعه امتیازات او بیفزاید.

طبیعی است که معاون دانشجویی و فرهنگی هر دانشگاهی 10 امتیاز به هر کسی که می‌خواهد اضافه کند. فقط می‌توان امیدوار بود که این معاون‌ها منصف باشند.

کد خبر 22746

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز