همشهری آنلاین: در جدیدترین رده‌بندی کیفی خودروهای سواری، نیسان تیانا محصول شرکت پارس‌خودرو در صدر و خودروی سایپا X۱۳۱ تولید شرکت پارس‌خودرو در انتهای جدول قرار گرفتند.

خودرو

فارس نوشت: در تیر ماه امسال مجموع خودروهای تولید شده در کشور اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل 10.1 درصد افزایش و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 51.1 درصد کاهش یافت که در واقع 99 درصد از خودروهای تولید شده در کشور به خودروهای سبک (سواری و وانت) و 1 درصد نیز به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) اختصاص داشته است.

در بخش سواری شاهد افزایش 3.6 درصدی تولید نسبت به ماه قبل بودیم که از جمله عوامل اصلی در این روند صعودی مربوط به افزایش قابل توجه تولید خودروهای سمند و پژو پارس خراسان است.

از نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ(شمارگان) خودروهای تولید داخل می‌توان به تولید خودروی جدید لیفان ایکس60 توسط شرکت کرمان موتور، قطع تولید خودروی نیومزدا 3 و کاهش تولید خودروهای تندر90 ایران خودرو، پژو 405 و نیسان تیانا اشاره کرد.

علی‌رغم افزایش تولید خودروهای سواری در تیرماه، تعداد خودروهای ارزشیابی شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نسبت به ماه قبل 7.9 درصد کاهش یافت به طوری که در مجموع 18 مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که 9 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و 9 مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند.

این خودروها از نظر عیوب فنی و عملکردی شامل کدهای 1 (فنربندی، تعلیق و فرمان)، 2 (موتور و انتقال قدرت)، 3 (ترمز) و 4 (تجهیزات الکتریکی) و همچنین عیوب تزئینات و مونتاژی شامل کدهای 5 (تزئینات) و 8 (صداهای غیرعادی)، عیوب بدنه شامل کدهای 6 (بدنه) و 9 (نفوذ آب) و عیوب رنگ با کد 7 مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

طبق جدول رده‌بندی کیفی خودروهای سواری، خودروی نیسان تیانا محصول شرکت پارس خودرو در صدر و خودروی سایپا X131 پارس خودرو نیز در انتها قرار دارند.

در بخش عیوب فنی و عملکردی خودروهای سواری، ام‌وی ام 530 و سایپا X131 بیشترین نمرات منفی را کسب کرده‌اند.

از طرفی شاهد افت 5.3 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تأثیر در این روند مربوط به خودروهای شرکت ایران خودرو خراسان یعنی پژو پارس خراسان و سوزوکی گرند ویتارا است.

در بخش تزئینات و مونتاژی نیز خودروهای پژو 405 و ام‌وی‌ام ایکس33 بیشترین نمرات منفی را کسب کرده‌اند.

در ضمن شاهد تنزل 9.7 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تغییر برای خودروهای ام‌وی‌ام ایکس33 و توجوی هاچ‌بک است.

در بخش بدنه خودروهای سایپا X131 و سایپا X131 پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را کسب کرده‌اند، همجنین نسبت به ماه قبل رشد 2.4 درصدی را شاهد هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند رو به رشد، مربوط به خودروهای سوزوکی گرند ویتارا و ام‌وی ام ایکس33 است.

در بخش رنگ میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل 3.3 درصد افزایش داشته که عمدتاً مربوط به افزایش نمره منفی خودروهای تندر90 پارس خودرو و تیبا در این بخش است.

همچنین خودروهای ام‌وی‌ام 530، لیفان 620 و توجوی هاچ‌بک بیشترین نمرات منفی را در بخش رنگ کسب کرده‌اند. تعداد ایرادات مهم و اساسی نیز روند بهبود 38.3 درصدی داشته که عمدتاً مربوط به کاهش تعداد این ایرادات در خودروهای سایپا X131 و سایپا X131 پارس خودرو است.

در نهایت، میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری دارای تنزل کیفی 4.4 درصدی بوده که بیشتر مربوط به روند رو به افول خودروی ام‌وی ام 530 و قطع تولید خودروی با کیفیت نیومزدا 3 است.

در رده بندی کیفی خودروها، نیسان تیانا، گرند ویتارا، رنو مگان، پارس تندر، تندر 90 ایران خودرو، تندر 90 پارس خودرو، لیفان ایکس 60، توجوی هاچ بک، لیفان 620 و سمند به ترتیب در رده‌های اول تا دهم از نظر نمره منفی کیفیت قرار دارند.

کد خبر 227361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز