همشهری آنلاین: بررسی داده‌های باغ‌های میوه در ژاپن بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ نشان می‌دهد افزایش درجه حرارت هوا بر مزه و بافت سیب‌ها تاثیر گذاشته است.

تغییر کیفیت و مزه سومین میوه محبوب دنیا به دلیل گرم شدن زمین

ایرنا به نقل از دیلی میل گزارش داد: دانشمندان ژاپنی با بررسی داده‌های دو باغ میوه طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ دریافتند به دلیل گرمایش زمین سیب‌ها تردی خود را از دست داده‌اند و شیرین‌تر شده‌اند.

به گفته دانشمندان ممکن است این تغییرات به دلیل گل‌دهی زودتر از موعد درختان سیب و دمای بالای هوا در فصل رشد میوه باشد.

پیش از این تحقیقات دانشمندان حاکی از این بود که گرمایش زمین سبب گل‌دهی پیش از موعد درختان سیب می‌شود. همچنین این برداشت می‌تواند تحت تاثیر تغییرات بارش باران و دمای هوا تغییر کند.

باغ‌های مورد مطالعه در این تحقیق دو نوع سیب محبوب در دنیا به نام‌های فوجی و تسوگارو را تولید می‌کنند و به ترتیب افزایش دمای ۳۱ درجه سانتی گراد و ۳۴ درجه سانتی‌گراد را در طول ۴۰ سال را نشان می‌دهند.

این باغ ها به این دلیل انتخاب شدند که در دوره‌های طولانی هیچ تغییری در شیوه مدیریت و ذرات خاک زراعتی نداشتند. به همین دلیل عوامل غیر جوی نظیر ارتقا فناوری در باغ در تغییر سیب‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

در داده‌های جمع‌آوری شده طی سال‌ها معیارهایی چون اندازه‌های غلظت اسید و شکر و استحکام میوه درنظر گرفته شده است.

نتایج این تحقیقات که در مجله Nature به چاپ رسیده است کاهش اسیدی شدن میوه اما افزایش غلظت شکر طی زمان را نشان می‌دهد. دانشمندان ادعا می‌کنند این نخستین بار است که تحقیقات آن‌ها تاثیر گرمایش زمین بر بافت و مزه میوه را نشان می‌دهد.

در جهان هر ساله حدود ۶۰ میلیون سیب تولید می‌شود و سومین میوه محبوب دنیا به شمار می‌آید. دومین میوه محبوب جهان پرتقال است.

کد خبر 227271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز