گروه حوادث: با تلاش مأموران پلیس آگاهی پایتخت، اعضای ۲ باند زورگیری که دست به سرقت‌های خشن از طعمه‌های خود می‌زدند دستگیر شدند.

حوادث - دستگیری

نخستین پرونده مربوط به سرقت‌های 6مرد بود که در تاریکی شب سوار بر موتور می‌شدند و بعد از شناسایی طعمه‌های خود با استفاده از چاقو و قمه، آنها را مجروح می‌کردند و اموالشان را می‌دزدیدند.یکی از شاکیان این باند وقتی برای شکایت از آنها در اداره پنجم پلیس آگاهی پایتخت حاضر شده بود به مأموران گفت: شامگاه 21تیرماه در خیابان شریعتی بودم که 3سرنشین یک موتورسیکلت با چاقو به من حمله کردند و با تهدید دست به سرقت کیف پول و گوشی موبایلم زدند.

وی ادامه داد: دزدان زمانی که قصد داشتند حلقه ازدواجم را سرقت کنند، به آنها گفتم که حلقه از دستم خارج نمی‌شود اما زورگیران خشن تهدید کردند که اگر آن را به آنها ندهم انگشتم را قطع خواهند کرد. خوشبختانه در آن لحظه تعدادی از رهگذران که متوجه سرقت شده بودند به کمک من آمدند و دزدان به ناچار پا به فرار گذاشتند.

بعد از شکایت مالباخته‌ها و چهره نگاری متهمان، تیم تحقیق به سراغ بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار رفت و تصاویر چند مجرم سابقه دار در این زمینه شناسایی شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که چند سارق حرفه‌ای که پیش از این به اتهام زورگیری و کیف‌قاپی دستگیر شده بودند، بعد از آزادی از زندان با تشکیل گروهی جدید دست به سرقت‌های سریالی می‌زدند.

با شناسایی اعضای این شبکه، مأموران پاتوق‌های احتمالی آنها را زیرنظر گرفتند تا اینکه 10مرداد‌ماه سال‌جاری در 6عملیات همزمان، متهمان را دستگیر کردند. سارقان در بازجویی‌ها خود را بی‌گناه دانستند اما در مواجهه حضوری با مالباختگان، وقتی شواهد را علیه خود دیدند لب به اعتراف گشودند و به ده‌ها فقره زورگیری و کیف‌قاپی در مناطق مختلف تهران اعتراف کردند. در ادامه تحقیقات مأموران دریافتند که اعضای این باند نه‌تنها اقدام به زورگیری و کیف‌قاپی از رهگذران می‌کردند بلکه در ایستگاه‌های اتوبوس بی‌آرتی دست به کیف‌قاپی از مسافران به‌ویژه زنان می‌زدند که تعدادی از این مالباختگان نیز شناسایی شدند. درحالی‌که تحقیقات در این پرونده ادامه داشت، کارآگاهان پی بردند که اعضای این باند با شیوه ایجاد تصادف ساختگی دست به سرقت و زورگیری از راننده خودروهای تک‌سرنشین نیز می‌زدند که تحقیقات در این پرونده همچنان ادامه دارد.

زورگیری‌های باند 2نفره

همزمان با دستگیری این گروه از سارقان، پرونده زورگیری‌های 2سرنشین موتورسیکلت در اختیار کارآگاهان قرار گرفت که نشان می‌داد این سارقان نیز به‌صورت جداگانه در زمینه سرقت در پایتخت فعالیت می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌داد که یکی از سارقان موهای کم‌پشتی دارد و دیگری نیز مردی خشن است که از هرراهی برای سرقت اموال طعمه‌هایش استفاده می‌کند.

یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: چند روز پیش از موزه ایران باستان واقع در خیابان 30تیر خارج شدم و در حال بازگشت به خانه بودم که ناگهان سرنشینان یک دستگاه موتورسیکلت نقره‌ای رنگ قصد سرقت کیف همراهم را داشتند که در برابرشان مقاومت کردم اما با وجود آنکه موفق به سرقت کیف نشدند، با چاقو مرا از ناحیه دست چپ، شکم و کمر زخمی کردند. مالباخته دیگری نیز هنگام طرح شکایت به کارآگاهان گفت:

صبح 18اردیبهشت‌ماه در خیابان هویزه شرقی درحال مکالمه با تلفن همراه خود بودم که ناگهان 2 مرد به سمت من حمله ور شدند و با تهدید قمه دست به سرقت اموالم زدند. بعد از اظهارات مالباخته‌ها، کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی پایتخت در تحقیقات خود و با پیگیری سرنخ‌هایی که از متهمان به جا مانده بود، موفق به شناسایی 2‌متهم 18و 31ساله پرونده شدند و آنها را به دام انداختند.

سرهنگ علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: اعضای 2 باند دستگیر شده جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیارماموران اداره پنجم پلیس آگاهی تهران قرار گرفته‌اند و از کسانی که در طول 6‌ماه گذشته و بدین شیوه و شگرد مورد زورگیری و سرقت قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود برای شناسایی متهمان و شکایت از آنها به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 227206
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز