چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان هلندی می‌گویند وسیله‌ای که بینی‌الکترونیکی یا Enose خوانده شده است،ممکن است بتواند بر مبنای تفاوت در ترکیب هوای خروجی از ریه مبتلایان، آسم را تشخیص دهد.

به گزارش هلث‌دی‌‌نیوز این"شناساگر بو" که هنوز در مراحل ابتدایی تولید است، به گفته کارشناسان هنوز نمی‌تواند میان آسم شدید و خفیف تفاوت بگذارد.

دکتر سیلاونو دراگونیری از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن و یک از محققانی که در تولید این بینی الکترونیکی نقش داشته است، می‌گوید: " Enose می تواند بیماران مبتلا به  آسم خفیف و آسم شدید را از افراد سالم تشخیص دهد، اما در تفاوت گذاشتن میان آسم شدید و خفیف از قدرت کمتری برخوردار است."

به گفته دکتر دراگونیری این تکنولوژی می‌تواند به شیوه‌ای سریع، غیرتهاجمی، ارزان و ساده برای تشخیص آسم بدل شود.

در حال حاضر آسم بر اساس علائم و اندازه‌گیری کارکرد ریه با دستگاه‌های اسپیرومتر تشخیص داده می‌شود.

علائم آسم شامل سرفه، تنگ‌نفس، خس‌خس سینه و احساس فشار در قفسه سینه می‌شود؛ مشکل این است که این علائم ناشی از  بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند برونشیت، سینوریت یا حتی استنشاق دود سیگار دیگران مشابهت دارد.

این بینی الکترونیکی بوسیله حسگرهای بخار شیمیایی که مواد شیمیایی به نام "ترکیبات آلی فرار" (VOCs) را در هوای بازدم شناسایی می‌کنند، عمل می‌کند.

به گفته دراگونیری هوای بازدم هر فرد حاوی مخلوطی از هزاران VOC است که می‌توان از آنها به عنوان شاخص بیماری‌‌های ریه استفاده کرد.

وسائلی مانند این بینی الکترونیکی قبلا در صنایع غذایی و عطرسازی به کار رفته بودند، و از آنها می‌توان برای شناسایی مواد منفجره یا مواد شیمیایی سمی هم استفاده کرد.

این تکنولوژی علاوه بر تشخیص آسم، از لحاظ کاربرد احتمالی برای تشخیص سرطان ریه نیز تحت بررسی قرار دارد.

کد خبر 22718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز