همشهری آنلاین: با افزایش ارزش پول ملی خروج مردم از بازار طلا و سکه مشهد سرعت بیشتری گرفته است این در حالی است که فعالان بازار می گویند طلا وسکه دیگر برای سرمایه گذاران جذاب نیست زیرا دیگر خبری از ثروت های باد آورده نیست.

سکه بهار آزادی

مهر نوشت: با وجود کاهش چشمگیر قیمت‌ها مردم این شهر به مانند گذشته رغبتی برای خرید طلا ندارند از سوی دیگر گزارش های میدانی خبرنگار مهر از بازار ارز این شهر نیز حاکی است، احتمال کاهش بیشتر قیمت ارز بسیاری از دلالان را خانه نشین کرده است .

ارز های خانگی در بازار

اظهارات فعالان بازار بیانگر این موضوع است که 18 میلیارد ارز خانگی احتکار شده از سوی واسطه‌ها در حال تزریق به بازار است.

طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی حدود 18 میلیارددلار ارز مشهور به دلار خانگی دردست مردم است، اما گویا با کاهش معنادار قیمت دلار به نظر می‌رسد 18 میلیارد دلار خانگی به تدریج از احتکار خارج و به بازار عرضه می‌شود، بنابراین باید منتظر ماند که سونامی عرضه و کاهش دلار دربازارارز شکل گیرد.

در این باره یکی از فعالان بازار ارز به خبرنگار مهر گفت: بازار ارز حسابی کساد شده است و به مانند گذشته مشتری ندارد.

خسرو حمیدی با تایید خروج مردم از بازار ارز تصریح کرد: از آنجائیکه دوران تثبیت اقتصاد کشور فرا رسیده است با توجه به آرامش سیاسی حاکم در کشور مردم رغبتی برای خرید ارزآنهم برای کسب سود ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها افرادی به بازار و صرافی‌ها در مشهد مراجعه می کنند که نیاز فوری به ارز دارند.

وی با اشاره به عرضه ارزهای احتکاری در بازارتصریح کرد: با تثبیت نرخ ارز و نیز احتمال کاهش بیشتر نرخ ها، خیلی ها اقدام به عرضه ارزهای احتکاری خود کرده اند، این در حالی است که آنان با زیان هنگفتی مواجه شده اند.

وی ادامه داد: با تثبیت نرخ ارز، واسطه ها قطعا بیکار خواهند شد چون دیگر خرید وفروش ارز برای آنها ثروت افسانه ای به دنبال نخواهد داشت.

کاهش معاملات طلا و سکه

البته این تمام ماجرا نیست؛ زیرا کاهش 30 هزار تومانی هر گرم طلای 18 عیار در 45 روز گذشته و نیز کاهش 300 هزار تومانی سکه در 45 روز گذشته، سرمایه گذاری در این بازار پر هیاهو را با ریسک زیادی همراه کرده است.

بررسی‌ها نیز نشان می دهد در حال حاضر قیمت سکه به پائین ترین حد خود در 1.5 ماه گذشته رسیده است.

یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت سکه و طلا در بازار داخلی، قیمت ارز است که پس از انتخابات با کاهش مواجه شده است.

در این باره یکی از طلا فروشان با اشاره به کاهش معاملات طلا و سکه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: تقویت ارزش پول ملی منجر به کاهش تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار مشهد شده است.

وی با بیان اینکه طی 45 روز گذشته کاهش پی در پی قیمت سکه و طلا انگیزه سرمایه گذاری در آنها را از بین برده است، تصریح کرد: خیلی ها با هدف کسب سود اقدام به خرید سکه و طلا می کردند ، اما اکنون خبری از آن نیست.

جواد علیخانی با بیان این که بازار طلا و سکه اکنون به روال طبیعی خود فعالیت می کند، بیان کرد: با استقرار دولت جدید و اعلام برنامه های اقتصادی دولت، بازار طلا و سکه به آرامش رسیده است و مردم نیز با هدف کسب سود اقدام به خرید نمی کنند.

استمرار کاهش قیمت‌ها

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که فعالان بازار می گویند روند کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

گفتنی است با موج کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز که از چند روز گذشته آغاز شده است، بسیاری از دلالانی که با هدف کسب سود وارد این بازار شده بودند، دچار زیان هنگفتی شده اند.

در بازار مشهد نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و 69 هزار تومان و طرح قدیم یک میلیون و 39 هزار تومان اعلام شد.

همچنین نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار حدود 104 هزار و نرخ هر دلار آزاد برای فروش 3 هزار و 200 تومان اعلام شده است.

کد خبر 226981
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز