همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت انحصاری صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی موسوم به «روس آبارون اکسپورت» اعلام کرد که هنوز توافقی برای تحویل سامانه ضد موشکی «آنتی-۲۵۰۰» به ایران وجود ندارد.

مقام‌های مسکو اعلام کردند که تاکنون هیچ توافقی با ایران برای جایگزین کردن تحویل سیستم دفاع موشکی «آنتی-۲۵۰۰» به جای سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰» حاصل نشده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اینترفکس، «آناتولی ایسایکین» مدیر عامل شرکت انحصاری صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی موسوم به «روس آبارون اکسپورت» اعلام کرد که هنوز توافقی برای تحویل سامانه ضد موشکی «آنتی-۲۵۰۰» به ایران وجود ندارد.

وی گفت که صحبت درباره جایگزین کردن سیستم دفاعی «آنتی-۲۵۰۰» با «اس-۳۰۰» مشکل است و تنها زمانی می‌توان درباره این موضوع صحبت کرد که یا قراردادی موجود باشد یا قرار باشد که قراردادی به امضا برسد.

سخنان ایسایکین درحالی بیان می‌شود که «محمودرضا سجادی» سفیر ایران در روسیه نهم مرداد ماه طی کنفرانس خبری اعلام کرده بود که موضوع جایگزینی این دو سیستم دفاعی «در چارچوب شکایت ایران از روسیه» می‌تواند مذاکره شود.

روزنامه «کامرسانت» ‌ نیز پیش از این ‌نوشته بود که مقام‌های روسیه آمادگی دارند سیستم موشکی پدافند هوایی «آنتی ـ ۲۵۰۰» ‌ را به ایران تحویل دهند.

گفته می‌شود  دلیل این موضع‌گیری روسیه، حل و فصل اختلاف‌ها بین تهران و مسکو به دلیل اجرا نشدن قرارداد تحویل سیستم پدافند هوایی «اس ۳۰۰» ‌ است.

یکی از مقام‌های آگاه نظامی روسیه نیز با تائید این خبر اعلام کرد که روسیه آماده تحویل سیستم موشکی آنتی ۲۵۰۰ به ایران است؛ سیستمی که نوع تغییر شکل یافته سیستم موشکی اس ۳۰۰ است و می‌تواند اهدافی در فاصله ۳۵۰ کیلومتری را نابود کند.

به گفته این منبع آگاه، این سیستم در گذشته به درخواست نیروی زمینی ساخته شده است.

قرارداد تحویل سیستم موشکی اس ۳۰۰ در سال ۲۰۰۷ میلادی بین مسکو و تهران امضا شد و قرار بود روسیه پنج دستگاه از این سیستم پدافند هوایی به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار را به ایران تحویل دهد. اما «دیمیتری مدودف» ‌رئیس‌جمهوری وقت روسیه، ‌ حدود سه سال پیش ‌بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران، ‌ تحویل این سیستم موشکی به ایران را ممنوع و قرارداد آن را لغو کرد.

ایران شکایتی چهار میلیارد دلاری را علیه شرکت «روس آبارون اکسپورت»، شرکت دولتی صادرات و واردات تسلیحات روسیه به دادگاه بین المللی داوری در سوئیس تقدیم کرده است.

کد خبر 226945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز