همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه گفت: کلیه فرآیندهای بدن و تمام واکنش‌های آن در محیط آبی انجام می‌گیرد و بدن با از دست دادن آب دچار عوارضی می‌شود که با میزان آب از دست رفته رابطه مستقیم دارد.

کمبود آب چه بر سر انسان می‌آورد؟

دکتر احمد درستی در گفت وگو با ایسنا گفت: 70 درصد از وزن بدن یک فرد معمولی را آب تشکیل می‌دهد و زمانی که بدن یک درصد از آب خود را دست دهد، احساس تشنگی و اگر دو درصد آب از بدن فرد خارج شود علاوه بر احساس تشنگی، دچار آشفتگی و کم اشتهایی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: با از دست دادن ٣ درصد آب، شخص دچار ضعف و بی‌حالی و افزایش غلظت خون شده و با کاهش ٤ درصد آب، مبتلا به تهوع و ضعف عضلانی می‌شود.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: با کاهش آب بدن تا ٥ درصد، فرد دچار عدم تمرکز فکر نیز می‌شود و با کاهش ٦درصد آب، اختلال در کنترل درجه حرارت بدن پیش می‌آید و نهایتا کاهش ٧ درصد به بالا موجب تنگی نفس و گرفتگی عضلات و افت گردش خون و نارسائی کلیوی می‌شود.

درستی مصرف آب در تابستان را در جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثر دانست و گفت : نوشیدن روزانه ١٠تا ٨ لیوان آب سالم و نسبتا خنک بسیار مفید است ولی اگر فردی در حرارت زیاد و مدت طولانی فعالیت می‌کند و میزان تعریق او بالاست لازم است مقدار بیشتری از 12 تا 16 لیوان آب بنوشد.

وی در رابطه با نوشیدنی‌های فصل تابستان توصیه کرد: بهتر است نوشیدنی‌های دیگری از قبیل چای، قهوه، نوشابه و آب میوه بجای آب، کمتر استفاده کنید و هر ساعت حتی بدون احساس تشنگی نیز، آب بنوشید.

این متخصص تغذیه علاوه بر افزایش مصرف آب کاهش تعریق را به عنوان راه دیگری برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان عنوان کرد و افزود: بهتر است افراد خود را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارند و در سایه و مکان‌های مناسب و نسبتا خنک به ورزش و فعالیت‌های بدنی بپردازند.

کد خبر 226819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار