گروه ادب و هنر- احمد افشار: نشست رسانه‌ای یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره صبح دیروز با حضور علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، محمدعلی قاسمی، دبیر هنری جشنواره و مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان برگزار می‌شود

به گفته برگزارکنندگان 26مرداد افتتاحیه و 27اختتامیه جشنواره در پردیس سینمایی استان کردستان که بزرگ‌ترین پردیس سینمایی در غرب کشور است برگزار خواهد شد. همچنین قرار است کارگاه‌های شعر و داستان کودک و نوجوان، شعر کلاسیک، ترانه و ادبیات کردی برای شرکت‌کنندگان برگزارشود. پرداخت حق‌التألیف، توزیع اثر در سراسر کشور و تبلیغ آن ازجمله اقدامات حمایتی از برگزیدگان جشنواره سوره است.

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ابتدای این مراسم از زنده‌یاد امیرحسین فردی یاد کرد و گفت: ادبیات انقلاب اسلامی وامدار جوانان است. حوزه هنری هم پایگاهی جدی برای رونق و رشد ادبیات معاصر به شمار می‌آید. شاید جدی‌ترین پایگاه ادبی اعم از شعر و داستان انقلاب در این سال‌ها همین حوزه هنری باشد. فعالیت‌های این مرکز در سال‌های اخیر سبب شده است تا ادبیات انقلاب دوره رشد و پویایی خود را طی کند. بسیاری از چهره‌های شاخص در ادبیات انقلاب در این پایگاه رشد کردند و به جامعه ادبی معرفی شدند.وی ادامه داد: درخشان‌ترین نام‌های شعر انقلاب اعم از قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی، سلمان هراتی و دیگران در این مرکز رشد کردند و معرفی شدند. این افراد نخستین کتاب‌های خود را توسط سوره و حوزه هنری روانه بازار کتاب کردند. از این جهت ما در تمام این سال‌ها حضور پررنگ و مؤثر حوزه هنری را در ارتقای شعر و ادبیات انقلاب شاهد هستیم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه جوانان زیباترین اتفاقات را همیشه رقم می‌زنند گفت: جشنواره سوره هم خود را به‌عنوان جدی‌ترین حادثه ادبی نشان داده و یازدهمین دوره آن که در حال اجراست صحه‌ای بر این مهم است، خوشبختانه امسال در یکی از شهرهای مقاومت و شجاعت چون سنندج و استان کردستان این جشنواره برگزار می‌شود که نهایت غیرت مسلمانی، پاکدامنی و دفاع از انقلاب و آرمان‌هایش است.

این شاعر متذکر شد: امسال هم در خدمت شاعران و نویسندگان جوان خواهیم بود که به سنندج می‌روند، البته از بدو حضورم در حوزه هنری اقداماتی صورت گرفته و حتی چند دفتر تشکیل شده است که ازجمله آنها می‌توان به دفتر فارسی‌زبانان اشاره کرد، چرا که تلاش داریم کشورهای فارسی‌زبان مثل افغانستان و تاجیکستان را در اولویت قرار دهیم، زیرا گذشته تاریخی ما سرشار از محققان، نویسندگان فارسی‌زبان در این کشورها بوده و پژوهشگران جدی در این کشورها حضور دارند. تلاش می‌کنیم در کشورهای فارسی‌زبان برنامه‌ها را جدی‌تر پیگیر باشیم. در این مراسم قزوه ضمن اشاره به ادامه برنامه‌های شعر و داستان جوان در کشور ضمن مخاطب قراردادن سازمان فرهنگی هنری شهرداری اظهار داشت: در سال‌های80 و 81 برنامه شب‌های شهریور در زمان تصدیگری بنده در کانون‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری با همکاری عبدالجبار کاکایی تشکیل می‌شد؛ چند سالی ادامه داشت و این سازمان متولی آن بود که درنهایت به شعر و داستان جوان می‌رسید، اما پس از عزیمت بنده به هندوستان ابتر مانده و چند سالی برپا نشد، اما از سازمان فرهنگی هنری شهرداری درخواست می‌کنم تا این جشنواره را در راستای اعتنا به ادبیات جوان ادامه دهد؛ چرا که سعی می‌کردیم از بودجه شهرداری به شاعران کل کشور جایزه بدهیم و همگان را ببینیم.

در ادامه محمدعلی قاسمی، دبیر جشنواره گزارشی از شیوه برپایی یازدهمین دوره ارائه کرد و افزود: از میان 1261اثر رسیده 316اثر در بخش داستان کوتاه، 60ترانه، 69داستان کوتاه، 329شعر کلاسیک، 270شعر نیمایی، 62شعر کودک و در بخش ویژه 2شعر کودک کردی، 38شعر نو کردی و 10شعر کلاسیک کردی بوده است؛ مضافاً اینکه در بخش داستان بلند 30سال 5اثر داشتیم. قاسمی درباره چرایی حجم آثار نسبت به ادوار گذشته اینگونه توضیح داد: در جشنواره یازدهم برای نخستین بار کیفیت اثر درنظر گرفته شد اما در ادوار گذشته هر شرکت‌کننده در هر بخش به دلخواه آثاری را ارسال می‌کرد اما این مهم اصلاح و پالایش اولیه اثر برعهده شرکت‌کننده نهاده شد تا درنهایت شرکت‌کنندگان بتوانند در بخش شعر 6اثر و داستان 3اثر را ارسال کنند. دبیر جشنواره ادامه داد: کارگاه‌های شعر و داستان در بخش ترجمه و شعر کردی برپا می‌شود و 100شرکت‌کننده جشنواره در آن حضور خواهند داشت.

در این نشست همچنین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان به برنامه‌های جمعی اشاره کرد و گفت: در جشنواره از 3 ادیب کرد تجلیل خواهد شد، عبدالرحمن شرف‌کندی، شاهرخ اورامی و عمر صالحی صاحب ازجمله افراد تقدیری خواهند بود و مکان برگزاری پردیس سینمایی بهمن سنندج است.

جایزه بین المللی استاد شهریار

علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در نشست خبری یازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان سوره، به دیگر فعالیت‌های برون مرزی انجام شده در ماه‌های اخیر با همکاری این دفتر اشاره کرد و ادامه داد: جایزه بین‌المللی استاد شهریار با همکاری 35مؤسسه و دانشگاه ازجمله دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه اردبیل، دانشگاه ارومیه، حوزه هنری و... برگزار می‌شود. این نهادها مسئولیت حمایتی در قبال این جایزه دارند. چندی پیش جلسه‌ای به‌منظور بررسی ابعاد علمی این موضوع با مدیریت بنده برگزار شد که تصمیم گرفتیم تا شخصیت ادبی و تأثیرات فرهنگی استاد شهریار را با شیوه‌های مختلف به دیگر کشورها به‌ویژه فارسی‌زبانان معرفی کنیم.

 

کد خبر 226775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز