گروه شهری: مرکز نمایش‌های آیینی (صبا) در منطقه ۷ تهران با کاربری فرهنگی و تجاری تا پایان تابستان امسال آماده بهره‌برداری می‌شود.

مونسان

بنا براین گزارش زمان شروع احداث مرکز نمایش‌های آیینی(صبا) در تاریخ 20فروردین‌ماه سال85 بود و زمان اتمام آن نیز بعد از 7سال ظرف چند روز ‌آینده اتفاق خواهد افتاد. این مرکز با مساحت 5987مترمربع و زیربنای 16118مترمربع دارای 2سالن تئاتر با ظرفیت 600صندلی است که براساس آخرین استانداردهای دنیا طراحی شده و امکان اجرای نمایش‌های آیینی - ‌ایرانی را با بهترین شرایط فراهم کرده است.

علی اصغر مونسان مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در این‌باره گفت: مرکز نمایش‌های آیینی(صبا) از سالن‌های نمایش، آمفی‌تئاتر، سالن‌های گریم و تمرین، سالن تمرین بازیگران، سالن اجتماعات و جانبی، فضای انتظار، 64واحد تجاری و 165پارکینگ به مساحت 7024مترمربع تشکیل شده است. وی با اشاره به اینکه ایران به‌عنوان کشوری با تاریخ و تمدنی سترگ، دارای پیشینه‌ای عظیم در زمینه هنرهای مختلف ازجمله هنر نمایش آیینی و سنتی است گفت: این هنر به نوعی شناسنامه تئاتر کنونی ایران است و شاید اگر نمایش آیینی و سنتی را از تئاترمان بگیریم قسمتی از تاریخچه‌ هنر کشورمان را به فراموشی سپرده‌ایم.

به گفته مونسان، تعزیه و نمایش سنتی شادی‌آور 2 سرچشمه‌ هنر نمایش ایران هستند که باید زنده نگه داشته شوند وگرنه به‌تدریج دچار فراموشی و رکود شده و از بین خواهد رفت. به همین دلیل مرکز نمایش‌های آیینی به‌عنوان مکانی برای اینگونه نمایش‌ها، به بهره‌برداری می‌رسد. مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران خاطرنشان کرد: مرکز نمایش‌های آیینی از 2بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که قسمت شمالی آن شامل فضاهای فرهنگی و قسمت جنوبی شامل فضاهای تجاری، تاسسیات و پارکینگ مجموعه بوده که هر بخش با توجه به کاربری آن طراحی شده است و ملزومات مورد نیاز هر بخش به‌طور کامل در آن دیده و پیش‌بینی شده است. علاوه براین، قسمت شمالی مرکز نمایش‌های آیینی مربوط به بخش فرهنگی است که در 5 طبقه ساخته شده و با توجه به کاربری آن در هر طبقه فضاهای مورد نیاز بخش فرهنگی تفکیک شده و قسمت جنوبی مربوط به بخش تجاری است.

مونسان در ادامه با بیان اینکه نخستین عنصر متمایز‌کننده مرکز نمایش‌های آیینی از تالارهای پیشین، مجاورتش با آبنمای عظیم و فضای طبیعی و اشغال ‌کردن مساحتی وسیع زیر سطح زمین است، گفت: علاوه بر آن محیط داخلی تالار نیز تفاوت‌های اساسی با فضای داخلی تالارهای موجود دارد و به‌طور کامل زیر زمین قرار دارد و جدارهای شیشه‌ای بخش‌های مختلف آن را از هم جدا می‌کند تا تماشاگران بتوانند بازیگران را حین تمرین، گریم یا ورود به صحنه ببینند.

کد خبر 226593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز