یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

ساری- بتول سلطانی خبرنگار همشهری: در فصل کشت برنج و همزمان با فرا‌رسیدن فصل برداشت آن، شالیکاران شمال کشور در معرض یک بیماری عفونی مشترک انسان و دام به نام تب شالیزار قرار می‌گیرند.

شالیزار

این بیماری که به تب برنج، تب شالیزار، تب شالیکاران و با نام علمی لیتو سیپروز معروف است با تب و لرز و سردرد شروع می‌شود و در مراحل شدیدتر علایم دیگری مثل یرقان و نارسایی کلیه به آن افزوده می‌شود. بیماری تب شالیزار مخصوص جوامعی است که غالب افراد آن به کشاورزی و ماهیگیری اشتغال دارند؛ به همین‌خاطر همه‌ساله عده‌ای از کشاورزان شمالی کشور به‌خصوص شالیکاران با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران به همشهری گفت: تب شالیزار یک بیماری مشترک انسان و دام است که از سال77 در گیلان شروع شد و در سال 82به مازندران سرایت پیدا کرد. فرهنگ بابامحمودی افزود: این بیماری یکی از بیماری‌های شایع در استان‌های شمالی است. شرایطی مثل آب، هوا، اقلیم، زمین مرطوب و آب‌های سطحی زمینه‌ساز انتقال بیماری تب شالیزار به انسان است.

وی اظهار کرد: علایم این بیماری گاهی با آنفلوآنزا و مننژیت (تب، لرز و سردرد شدید) اشتباه گرفته می‌شود. سرفه خشک، تب، سردرد، درد عضلانی، تهوع و استفراغ و لرز، درد شکم، صدای غیرطبیعی ریه، درد استخوان، ورم ملتحمه (التهاب و قرمزی چشم)، بزرگ شدن غدد لنفاوی، بزرگ شدن طحال و کبد، سفتی ماهیچه‌ها و بثورات جلدی علایمی است که فرد دچار شده به این بیماری سریع باید به پزشک مراجعه و تحت درمان قرار گیرد. تشخیص بموقع می‌تواند در درمان این بیماری بسیار مؤثر باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد:بیماری تب شالیزار فقط کشاورزان و شالیکاران را درگیر نمی‌کند بلکه کسانی که بدون رعایت مسائل بهداشتی با حیوانات در تماس هستند در معرض خطر این بیماری قرار دارند. بابا محمودی با بیان اینکه تب شالیزار از طریق تماس با آب، غذا و خاکی که با ادرار حیوانات وحشی و اهلی آلوده شده باشد، به افرادی که با این عناصر در تماس هستند، منتقل می‌شود اذعان کرد: در حالت عادی و درصورت محافظت و مراقبت این بیماری منتقل نمی‌شود، اما اگر پوست زخمی و جراحت دیده یا اعضای مخاطی بدن مانند چشم، بینی و دهان در معرض و تماس با عناصر آلوده قرار گیرد، بیماری به فرد منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درمان این بیماری در موارد خفیف و شدید وجود دارد افزود: با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هایی ازجمله داکسی سیکلین، آمپی سیلین، آموکسی سیلین، پنی سیلین و پس از تشخیص قطعی بیماری با توجه به نشانه‌های بیماری و اثبات آزمایشگاهی توسط پزشک برای بیمار تجویز می‌شود. معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مرگ مشکوک 2مازندرانی بر اثر ابتلا به بیماری تب شالیزار خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده در مازندران آمار فوتی‌های ناشی از تب شالیزار را نسبت به سال‌های گذشته کاهش داده‌ایم.

بابا محمودی با توصیه به افراد از آنها خواست تا از شناکردن در آب‌ها و مناطق آلوده خودداری کنند و همچنین به کسانی که به نوعی با آب و خاک و حیوانات در تماس هستند توصیه کرد با رعایت مسائل بهداشتی خود را از این بیماری مصون نگه دارند. وی اظهار کرد: شیوع این بیماری در فصل‌های بهار و تابستان است. درصورت بروز این بیماری از طریق آزمایش خون در مراحل اولیه با توجه به علایم یادشده قابل تشخیص است.

عادل بزرگ‌زاده فرد مبتلا به به تب شالیزار که تازه از بیمارستان مرخص شده بود در مورد بیماری خود به همشهری گفت: در زمین شالیزاری مشغول کار بودم غروب که به خانه آمدم دچار تب و لرز و درد عضلانی شدیدی شدم به هوای اینکه دچار سرماخوردگی شده‌ام با مصرف داروی سرماخوردگی شب را به صبح رساندم. بعد از آن دچار شکم درد و تهوع و استفراغ شدم. با مراجعه به دکتر متخصص و دادن آزمایش‌های پیش‌زمینه‌ای که پزشکان نسبت به این بیماری داشتند سریعا بیماری‌ام را تشخیص دادند و دستور به بستری شدنم در بیمارستان را دادند. پس از گذشت یکی 2هفته خدا را شکر دوران بیماری را پشت‌سر گذاشتم و به بهبودی کامل دست پیدا کردم.

اگر بیماری‌ام در زمان خود تشخیص داده نمی‌شد مطمئنا یکی از فوتی‌های این بیماری بودم. از کشاورزان می‌خواهم در فصل کشاورزی اگر باعلائمی همچون سردرد، تب و لرز، درد عضلانی، تهوع و استفراغ و درد شکم دچار شدند سریعا به دکتر مراجعه کنند تا از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود.

همیشه به‌خاطر داشته باشیم که برای داشتن یک زندگی سالم و شاد باید آگاهانه زندگی کنیم و به‌دنبال راز و رمز سالم زیستن باشیم. در این صورت است که با رعایت تمام نکات پیشگیرانه، تندرستی را به‌خود و اطرافیان مان هدیه خواهیم کرد.

کد خبر 226499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز