همشهری‌آنلاین: وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت یازدهم گفت: با روند اخیر صعود نرخ تورم، قدرت خرید اقشار کم درآمد کاهش یافته و یارانه نقدی به هیچ وجه کفاف افزایش هزینه‌ها را نمی‌دهد؛ لذا با شرایط فعلی پرداخت یارانه نقدی توجیه پذیر نیست.

فارس نوشت: علی طیب نیا وزیر پیشنهادی روحانی برای سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی اقتصاد یعنی قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: ایده آل این است که اقشار کم درآمد یارانه نقدی بیشتری دریافت کنند و دهک‌های درآمدی بالا یارانه نقدی دریافت نکنند.

وی افزود: لذا با ادامه بررسی‌هایی که برای شناسایی اقشار کم درآمد انجام شده بود و با جلب کمک‌های کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی باید مشمولان یارانه نقدی را ساماندهی کرد.

طیب نیا تاکید کرد: با روند اخیر صعود نرخ تورم، قدرت خرید اقشار کم درآمد به شدت کاهش یافته و یارانه نقدی به هیچ وجه کفاف افزایش هزینه‌های زندگی آنها نمی‌دهد و بر این اساس ادامه شرایط فعلی پرداخت یارانه نقدی توجیه پذیر نیست.

وی در خصوص برنامه‌های همساز دولت یازدهم در خصوص اصلاح ساختار یارانه نقدی توضیح داد: با قائل بودن به نگاه سیستمی در اداره اقتصاد و پایان دادن به رویه‌های مهندسی کوتاه مدت، به عنوان نمونه با اصلاح نظام مالیات کشور و ارائه تخفیف به بخش تولید، حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری بخش‌های غیرمولد و پایان دادن به فرارهای مالیاتی در عمل دولت یارانه بیشتری را به اقشار مولد اعطا می‌کند.

وزیر پیشنهادی اقتصاد نکته مغفول مانده دیگر در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را اختصاص بخشی از درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها به شکل دهی نظام جامع تامین اجتماعی دانست و افزود: در عین حال کمک به اصلاح نظام تولید و ساختار تولید نیز باید جدی گرفته شود.

طیب نیا خاطرنشان کرد: در مجموع باید شرایط کلان و نهادی لازم برای آغاز فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها نیز فراهم شود تا مسایل پیش آمده برای فاز اول آن برای جامعه رخ ندهد.

کد خبر 225926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز