چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: متهم کشتار جمعی نروژ ‌آندریاس برویک که طی یکی از وحشتناک‌ترین قتل‌عام‌های تاریخ نروژ 77 انسان را به قتل رساند، برای تحصیل در رشته علوم سیاسی دانشگاه اوسلو درخواست داده‌است.

برویک

براساس گزارش میل‌آنلاین، برویک 34 ساله پس از مجرم شناخته شدن در پرونده قتل عام جولای سال 2011، محکوم به 21 سال حبس در زندان ایلا در نروژ شد. وی در اوایل سال جاری نیز درخواست تحصیل در این دانشگاه را داده بود اما درخواستش به دلیل نقص مدارک رد شده‌بود.

رئیس زندان ایلا می‌گوید درخواست اخیر وی به احتمال زیاد از جانب دانشگاه پذیرفته خواهد شد. به گفته وی این زندان همواره در تلاش است تا مسیر تحصیل زندانیانش را هموار سازد تا زمانی که آنها از زندان خارج شدند بتوانند کاری بیابند.

مقامات نروژی اعلام کرده‌اند باوجود جنایت‌های وحشتناکی که برویک انجام داده ‌با وی مانند دیگر زندانیان رفتار خواهد شد. این راستگرای افراطی در جولای سال 2011 ابتدا خودرویی را خارج از یک ساختمال دولتی منفجر کرد که این انفجار جان هشت نفر را گرفت، سپس در نهایت خونسردی خود را به جزیره اوتویا رساند و 69 نفر که اکثر آنها نوجوانانی بودند که در کمپ تابستانی به سر می بردند را در آن جزیره با شلیک نزدیک از پا درآورد.

وی این حمله را تلاشی برای متوقف کردن اسلامی شدن نروژ توصیف کرده و تلاش کرده تا از داخل زندان سازمانی فاشیستی را راه‌اندازی کند. AFP گزارش می‌دهد درخواست جدید وی برای ادامه تحصیل در دانشگاه به احتمال زیاد به دلیل کمبود مدارک تحصیلی رد خواهد شد زیرا برویک دوره دبیرستان خود را به پایان نرسانده است.

خبر درخواست برویک در جامعه دانشگاه اوسلو که یکی از بهترین دانشگاه‌های شمال اروپا به شمار می‌رود، تنش‌ها و همهمه‌ ایجاد کرده‌است. با این‌همه اول-پیتر اوترسون رئیس این دانشگاه می‌گوید ایجاد واکنش به این موضوع اجتناب ناپذیر است اما ما نمی‌توانیم کسی را از حق تحصیل محروم کنیم.

برویک در حال حاضر اجازه استفاده از لپ‌تاپ را در سلولش دارد اما حق دسترسی به اینترنت را ندارد. ‌وی همچنین می‌تواند از کتابخانه زندان کتاب امانت بگیرد. در صورتی که درخواست تحصیل او توسط دانشگاه اوسلو پذیرفته شود می‌تواند به سرور زندان که برای محدود کردن دسترسی از فیلترهای زیادی برخوردار است، ‌متصل شود.

کد خبر 225350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز