محمد باریکانی : چند‌ماه پیش 17فروند هواپیما در شرایط تحریم‌ها در فرودگاه‌های کشور فرود آمدند تا ایران در شرایط تحریم‌های کنونی صاحب چندین هواپیمای مسافربری جدید شود.

هواپیماهای جدید در شرکت‌های ایرانی

هواپیماهای خریداری شده متعلق به یک سرمایه‌دار ایرانی است که گفته می‌شود روابط بسیار نزدیکی با برخی دولتمردان دارد.نشستن هواپیماها در فرودگاه ایران نام یک ایرانی دیگر را به فهرست تحریم‌های بین‌المللی وارد کرد. مالک هواپیماهای خریداری شده که تنها یک تصویر از او با یکی از فوتبالیست‌های مطرح کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود یک سرمایه‌دار جوان است که از قضا در یکی از باشگاه‌های مطرح فوتبال کشور نیز سرمایه‌گذاری کرده است.مالک هواپیماهایی که ناگهان در فرودگاه‌های کشور به زمین نشستند علاوه بر سرمایه‌گذاری در فوتبال کشور، مالک یک هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری است و اکنون درصدد تاسیس یک خط هوایی جدید در کشور است.

مالک ایرلاین جدید در صنعت هوانوردی کشور به‌رغم آنکه این صنعت در داخل کشور از مشکلات بسیاری رنج می‌برد ، قرار است در نخستین پرواز هواپیماهای جدیدالورود به صنعت هوایی کشور آنها را دراولین گام به سوی مشهد پرواز دهد و پس از آن این هواپیماها در مسیرهای پروازی کشور به کار گرفته شوند.

اینکه پشت پرده ورود هواپیماهای جدید به ایران چه بوده است و آنچه نام یک ایرانی دیگر را به فهرست تحریم‌های بین‌المللی آمریکا کشانده است و وابستگی‌های سیاسی وی، موضوع این گزارش نیست بلکه آنچه مهم است یک فعالیت جدید در عرصه هوایی کشور و ایجاد بازار رقابت داخلی در صنعت حمل‌ونقل هوایی است.

ماجرای ایجاد یک ایرلاین جدید در صنعت هوایی کشور البته مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفت تا جایی که خبرگزاری میراث فرهنگی چندی پیش در گزارشی به تصمیم جدید درباره راه‌اندازی ایرلاین جدید کشور اشاره کرد و تا حدودی پشت پرده این ماجرا را نیز افشا کرد.

براساس آنچه آن خبرگزاری اعلام کرد، کارشناسان صنعت حمل‌ونقل هوایی راه‌اندازی یک ایرلاین جدید در کشور را سرمایه‌گذاری جدید در ناوگان هوایی کشور خوانده‌اند.خبرگزاری میراث فرهنگی به‌رغم آنکه راه‌اندازی خط جدید هواپیمایی کشور را با توجه به اینکه صنعت هوانوردی کشور با مشکلات زیادی مواجه است را بدون تدبیر دانست.

در سوی دیگر ولی کارشناسان صنعت حمل‌ونقل هوایی، سرمایه‌گذاری در ایجاد ایرلاین جدید در کشور را خوب ارزیابی کرده‌اند.براساس این گزارش، شرکت هواپیمایی جدید وارد بازار رقابت صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران شده و این در حالی است که ورود این ایرلاین‌ نه‌تنها در شرایط فعلی با حرف و حدیث‌هایی مواجه شده بلکه به گفته کارشناسان صنعت هوانوردی این سرمایه‌گذاری جای خوشحالی دارد.

مالک خط جدید هواپیمایی کشور که گفته می‌شود یک تاجر ایرانی است این خط هوایی را زیرمجموعه هلدینگ خود کرده‌است.وی همچنین به سایت گل گفته است به‌زودی راه‌اندازی خط حمل‌ونقل پرسپولیس، تاکسی‌شهری و بی‌سیم و راه‌اندازی اپراتور تلفن همراه نسل چهارم پرسپولیس را با خدمات ویژه که مشتمل بر موج یا نسل چهارم خدمات سیم‌کارت منطبق با آخرین فناوری روز جهان است از سوی شرکت هلدینگ خود در دست اجرا دارد.

براساس گزارش‌ها، سرمایه‌گذار جدید در صنعت هوایی کشور دارای بیش از 60شرکت ازجمله شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم و نخستین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی (First Islamic Investment Bank) در مالزی است.

شرکت‌هایی در دوبی، ترکیه و تاجیکستان نیز به مالکیت این شخص تاسیس شده است و پشت سر گذاشتن تحریم‌های بین‌المللی ایران از سوی وی که در یک مورد خریداری و فرود آوردن 17 فروند هواپیمای جدید در فرودگاه‌های ایران موجب شد که در یکی از قطعنامه‌های تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران نام او و 15شرکت منتسب به او آورده شود.

شاید به همین دلیل است که براساس گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی ورود چنین شخصی برای سرمایه‌گذاری جدید در ناوگان هوایی و حتی تیم فوتبال پرسپولیس اندکی سؤال‌برانگیز شد.این در حالی است که علیرضا منظری، کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور معتقد است وجود ایرلاین جدید خالی از لطف نیست.

کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: شرکت فراز قشم ابتدا در سال‌های دهه70 در منطقه آزاد قشم ثبت و پس از دریافت پروانه بهره‌برداری هوایی از سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت خود را با 2 فروند هواپیمای اجاره‌ای در مسیر قشم به تهران و بالعکس آغاز کرد ولی بعد از مدتی با مشکلات مالی مواجه شد.

وی افزود: هواپیمای یاک 40(روسی) این شرکت در مسیر تهران- ساری حامل وزیر راه‌و‌ترابری و همراهان دچار سانحه شد و بعد از تغییر سهامداران، دوباره آغاز به کار کرد ولی نتوانست فعالیت خود را استمرار بخشد و پس از مدتی فعالیت آن متوقف و پروانه بهره‌برداری‌اش نیز معلق شد.

منظری درخصوص چگونگی گرفتن مجوز این ایرلاین از سوی آن تاجر ایرانی گفت: چندین‌ماه قبل سرمایه‌گذار جدیدی سهام آن شرکت را خریداری کرد و مالک آن شد و با سرمایه‌گذاری مناسب در فرودگاه قشم به‌عنوان پایگاه شرکت و فراهم آوردن امکانات و تسهیلات، توان استمرار فعالیت را دارد و پس از آن نسبت به خرید چند فروند هواپیمای فوکر50 از کیش‌ایر اقدام کرد و هم‌اکنون نیز تعدادی هواپیما از نوع فوکر100 و ایرباس 320 و ایرباس 600-300 و RJ خریداری و پس از انجام تشریفات قانونی آماده پرواز کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال آن خبرگزاری که ورود یک ایرلاین دیگر به جمع خمیدگان این صنعت با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها را چگونه می‌توان ارزیابی کرد افزود: با توجه به اینکه سرمایه‌گذار جدید نسبت به ورود سرمایه خود در بخش هوایی اقدام کرده جای خوشحالی دارد چون 4هزار صندلی به ظرفیت پروازی کشور افزوده شده است.به گفته وی، سرمایه‌گذاری و فعالیت جدید زمینه رقابت با شرکت‌های هواپیمایی کوچک که سرمایه کافی برای ادامه حیات ندارد ایجاد می‌کند و موجب می‌شود شرکت‌های بدون سرمایه نیز از گردونه فعالیت خارج شوند.

براساس آنچه منظری می‌گوید ایرلاین جدید کشور با حجم زیاد سرمایه و هواپیمای خود باید بتواند به لحاظ استراتژیک از افراد خبره، متخصص، باتجربه و مدیر استفاده کند تا با طراحی و برنامه‌ریزی لازم نسبت به افزایش بهره‌وری و ایجاد پروازها در مسیرهای مناسب داخلی و خارجی اقدام کند.

وی حضور این ایرلاین در صنعت هوایی کشور را موجب تنوع دانست و گفت: این موضوع نه‌تنها منجر به تنوع ناوگان هوایی شده بلکه درصورت موفقیت این شرکت، ما بین 3 شرکت هواپیمایی قوی ایران یعنی ماهان، هما و فراز قشم از لحاظ افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها رقابت ایجاد می‌کند.

کد خبر 225334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز