گروه اقتصادی: اختلاف ارزی بر سر واردات کالا حالا وارد مرحله تازه‌ای شده است.

معاون گمرک ایران که 3روز پیش از بلاتکلیف ماندن وضعیت ترخیص برخی کالاها در گمرک به‌دلیل اختلاف بین واردکنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی خبر داده بود؛ دیروز از اختلاف بین وزارت بهداشت و بانک مرکزی برای تعیین تکلیف 330تن انواع دارو و تجهیزات پزشکی تلنبار شده در گمرک فرودگاه امام خمینی سخن گفت.

همزمان با اوج‌گیری انتقادها از بانک مرکزی و فشار برای ترخیص کالاهایی که بر مبنای دلار 1226تومانی وارد گمرک کشور شده، محمود بهمنی از تصمیم جدید براساس قانون بودجه خبر داد و گفت: واردکنندگان می‌توانند به بانک‌ها تعهد بدهند که مابه‌التفاوت تغییر نرخ ارز را پرداخت خواهند کرد تا مجوز ترخیص کالا برای آنها داده شود. از سوی دیگر درحالی‌که بیماران بسیاری در انتظار بلند شدن دود سفید و بهبود وضعیت دسترسی به داروها و تجهیزات پزشکی هستند، مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سکوت اختیار کرده‌اند آن‌هم در شرایطی که گمرک می‌گوید اگر این وزارتخانه تعهد لازم را بدهد حاضر است داروهای تلنبار شده را ترخیص کند. آیا اختلاف‌های ارزی پیش آمده به‌زودی برطرف خواهد شد؟

بانک مرکزی و وزارت بهداشت همکاری نمی‌کنند

ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻓﻨﻲ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﮔﻤﺮﻛﻲ ﮔﻤﺮﻙ ایران از انباشت 330تن دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی خبر داد و گفت: گمرک حاضر است اجازه ترخیص این داروها را با تعهد وزارت بهداشت صادر کند. به گزارش ایسنا، محمدرضا نادری، درباره آخرین وضعیت داروهای انباشت شده در گمرک‌های داخلی توضیح داد: هم‌اکنون حجم زیادی دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی وجود دارد که بخشی از آن نیز در حال ترخیص است و رئیس‌کل گمرک به وزارت بهداشت نامه‌ای ارسال و اعلام کرده است که گمرک حاضر است داروهای انباشت شده را با تعهد وزارت بهداشت ترخیص کند.

وی افزود: ظاهرا تاکنون تنها یک درخواست از سوی رئیس سازمان غذا و دارو به‌منظور ترخیص داروهای یک شرکت به گمرک ارسال شده و درخواست دیگری هنوز به‌دست گمرک نرسیده است.او با تأیید انباشت حجم قابل‌توجهی دارو در گمرک عنوان کرد: بانک مرکزی خواستار این است که واردکنندگان این داروها مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت کنند و بعد از آن اسناد ترخیص تحویل واردکنندگان شود. نادری خاطرنشان کرد: گمرک پیشنهاد داده است که 50درصد از کالاهای انباشت شده در گمرک ترخیص و روانه بازار شود تا واردکنندگان این کالاها بعد از فروش محصولاتشان نقدینگی لازم را به‌دست آورند و بعدا بتوانند مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت کنند.

تصمیم جدید برای باز شدن گره واردات

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: براساس تصمیم جدید، صاحبان کالاهای وارداتی حتی با تعهد پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز پس از فروش کالا هم می‌توانند کالاهای خود را وارد و ترخیص کنند. محمود بهمنی درباره علت ترخیص نشدن برخی کالاها از گمرکات کشور گفت: عده‌ای می‌خواهند کالایشان را با ارز 1226تومان وارد کشور کنند و بدون پرداخت مابه‌التفاوت، آن را با قیمت ارز آزاد بفروشند اما بانک مرکزی طبق قانون این اجازه را نخواهد داد.

محمود بهمنی افزود: هیچ وارد کننده‌ای نباید انتظار داشته باشد درحالی‌که کالایش با ارز مرجع وارد کشور شده بدون پرداخت مابه‌التفاوت آن را ترخیص و با نرخ ارز آزاد یا مبادله‌ای در بازار بفروشد. به گفته بهمنی اکنون مشکل ایجاد شده با دادن تعهد و پرداخت تفاوت حل شده و کالاها قابل ترخیص است.

کد خبر 225255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز