در پی افزایش شدید دمای هوا در فارس و خشک شدن دریاچه بختگان، بسیاری از فلامینگوهایی که در کنار این دریاچه لانه‌گزینی کرده بودند، در نمک فرورفتند که مأموران محیط‌زیست فارس موفق به نجات تعدادی از این پرندگان شدند.

نجات 400 فلامینگو از میان نمکزارهای دریاچه خشک شده بختگان


حسین‌علی ابراهیمی‌کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس در این‌باره به ایسنا گفت: بعد از خشک شدن بختگان، مأموران و کارشناسان این اداره به همراه محیط‌بانان و جمعی از افراد جوامع محلی منطقه خیر در شهرستان استهبان موفق شدند در عملیاتی بیش از 400فلامینگو و جوجه فلامینگو را نجات دهند. وی افزود: پرندگان نجات داده شده از نمکزار بختگان به دریاچه‌های مهارلو و طشک منتقل شده‌اند.

این مسئول محلی گفت: علت اصلی حادثه خشک‌شدن کامل دریاچه بختگان علاوه بر گرمای تابستان، ناشی از احداث سد در بالادست حوضه آبخیز، خشکسالی سنوات گذشته است. ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه گرمای هوا بعد از خشک‌شدن دریاچه، طاقت‌فرساست، خاطرنشان کرد: عملیات نجات فلامینگوها 3شبانه‌روز به طول انجامید و بسیاری از جوجه فلامینگوها از مرگ حتمی نجات پیدا کرده‌اند.

به‌گفته وی تالاب بختگان نقش حمایتگر بخش عمده‌ای از تنوع زیستی فارس را دارد که متأسفانه در سال‌های اخیر به‌علت کاهش بارندگی، نبود مدیریت صحیح منابع آبی و توسعه ناپایدار که در حوزه آبخیز این تالاب صورت پذیرفته به‌شدت در معرض تهدید قرار گرفته است.

وی با یادآوری اینکه اکنون تالاب بختگان کاملا خشک شده است، تصریح کرد: یکی از راهکارهای نجات آن از وضعیت فعلی تخصیص حقابه زیست‌محیطی تعیین شده به‌صورت مستمر از دریاچه پشت سدهای احداثی و ساماندهی کشاورزی درمنطقه است که متأسفانه به‌علت عدم‌تخصیص حقابه واقعی بختگان امروزه شاهد واردشدن خسارت جدی به این زیست‌بوم حیاتی در این منطقه هستیم و لازم است تمامی دستگاه‌ها به‌خصوص امور آب استان به تکلیف قانونی خود در این مورد اقدام کنند تا بیشتر از این شاهد از بین رفتن این زیستگاه و تهدیدات جدی متاثر از خشک شدن آن نباشیم.

کد خبر 225048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز