گرچه هر موجود طبیعی در مخزن غیب الهی دارای وجود عقلی است که از آن نشئه تجرد معقول به مرحله تجسم محسوس تنزل می‏یابد: (ان من شی‏ء الا عندنا خزائنه وما ننزله الا بقدرٍ معلوم) و شب قدر نیز از این اصل کلی مستثنی نیست لذا می‌تواند دارای ارزش نفسی باشد، لیکن ارج ظاهری آن به حُرْمت مُتَزمِّن آن است که در این زمان خاص نزول یافت و آن قرآن کریم است، همانطور که ارزش مکان به متمکن آن است؛

آیت الله جوادی آملی

 لذا خداوند سر سوگند به بَلَد مکه را، تمکن و استقرار رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم که در آن متمکّن بود اعلام داشته و چنین فرموده است: لا ُقسم بهذا البلد وأنت حلٌّ بهذا البلد بنابراین، یکی از اسرار براعت و برجستگی لیله قدر نزول قرآنِ‏ذوالقدر در آن خواهد بود.

چون راز براعت زمان همانا حُرمت مُتَزمّن است و تقدیر بر امور از طرف خداوند سبحان دارای حرمت ویژه است و تقدیر امور نیز دارای مراتب گوناگون است و هر مرحله ‏ای از آن در زمان خاص ظهور می‌کند لذا تمام آن زمان‌های مخصوص از برجستگی والا برخوردار می‏شوند و به‌عنوان نمونه می‌توان نیمه ‏ماه شعبان و نوزدهم و بیست‏ ویکم و بیست‏ وسوم‌ ماه مبارک رمضان و نیز برخی دیگر از شب‌های وتر آن را یاد کرد که امور گیتی در این مراحل، جریان تنسیق خود را بازمی‏یابند. البته آن حرمت خاصی که برای شب قدر به پاس نزول قرآن است فقط در شب‌های‌ماه مبارک رمضان خواهد بود.

از سوی دیگر برای اینکه تمام روزها و شب‌های سال، فیض ظرفیت چنین رخداد مبارک را ادراک کنند لذا تقدیر امور و نیز تنزل معانی قرآن و مفاهیم عالی آن برابر ماه‌های قمری توزیع شده است تا با تنوع و تحول همراه باشد و تمام شب‌های سال از جهت گردش جام تقدیر و کاس تنزیل و مناوله آن بهره‏ مند شوند و فیض سیال الهی راکد نشود، و اگر برابر سال شمسی تنظیم می‏شد، چنین اداره کاسی و چنان مناول ه‏ای در کار نبود.

به‌منظور فحص بالغ و مراقبت مستمّر و اجتهاد مداوم در سنگر جهاد اکبر، لیله قدر مختفی و روز قدر مخفی شد؛ زیرا ماءالحیاه در هر کوی و برزنی ارزان عرضه نمی‌شود و تاریکی ظلمات از یک سو و جست‌وجوی همرهی‏ همراهی چون خضر(علیه‏السلام) از سوی دیگر و تحمل خطرهای گوناگون از سوی سوم مقداری از بهای چنین کالای سترگ است که تا تادیه نشود دامن آن به کف نمی‏آید.

کد خبر 224925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز