یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

حسن فرامرزی: گفت‌وگو با ابراهیم حسن بیگی، نویسنده رمان زندگی پیامبر.

 از او تاکنون 50جلد کتاب منتشر شده و برخی از آثار او به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. حسن بیگی در طول فعالیت‌های ادبی‌اش، تاکنون جوایز متعددی گرفته است، از جمله جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران. عضو هیأت مؤسس انجمن قلم در نوشته‌های خود به نوعی دغدغه‌‌های مذهبی و آشنا کردن طیف وسیعی از خوانندگان را با مبانی معرفت مذهبی دنبال می‌کند.«غنچه بر قالی» از او در سال دو هزار از سوی کتابخانه ملی مونیخ به عنوان یکی از کتاب‌های برتر معرفی شد.

  •  آقای حسن بیگی، گویا اخیراً‌ داستان کوتاه «عمو عباس» به زبان ترکمنی ترجمه شده است؟

- بله، این کتاب با همکاری انتشارات الهدی و رایزنی فرهنگی ایران در عشق‌آباد در ترکمنستان منتشر شد.

  •  فضای داستان مثل باقی آثارتان مذهبی است؟

- بله، «عموجان عباس» یک داستان کوتاه با تم مذهبی برای رده سنی کودکان است و به روایت واقعه عاشورا می‌پردازد. آنچه در این داستان محور قرار گرفته، شخصیت حضرت عباس(س) است.

 راوی داستان نیز حضرت رقیه(س) است که مکنونات قلبی خود را به زبان کودکان بیان می‌کند. در واقع ما از فضای ذهنی راوی به وقایعی که بر محور تشنگی و سقای کربلا می‌چرخد، نزدیک می‌شویم.

  •  چندی پیش هم از جدیدترین اثرتان، رمان «محمد(ص)» رونمایی شد.

- بله، این رمان برای طیف خوانندگان بزرگسال نگارش شده و مخاطب و خوانندگان غیرمسلمان را با زندگی پربرکت پیامبر اسلام(ص) آشنا می‌سازد.

  •  لطفاً‌ کمی درباره‌اش توضیح دهید. حجم، فصل‌بندی، ...

- رمان محمد(ص) در 15 فصل و جمعاً‌ 300 صفحه نوشته شده است.فصل‌های مربوط به کودکی و نوجوانی حضرت با شتاب بیشتری دنبال می‌شود و بیشتر فضا به بعد از هجرت و رخدادهای عظیم برای پی‌ریزی جامعه اسلامی و الهی داده شده است.

 البته باید نکته‌ای را اضافه کنم و آن دغدغه من در این کتاب برای صورت‌بندی و انعکاس اخلاق و منش پیامبر است. ما معتقدیم براساس متون دینی و زندگی پربار پیامبر، ایشان متصف به نیکوترین خلق در میان انسانها بود و در رمان تلاش شده به این جنبه بیشتر توجه شود.

  •  اصولاً‌ چه طور شد که به فکر نوشتن این رمان افتادید؟

- ببینید بعد از واقعه‌ای که سال 84 در دانمارک پیش آمد و سیمای تابناک پیامبر مورد هتک حرمت قرار گرفت و بعد هم متأسفانه کشورهای غربی علیرغم ادعاهایشان به عنوان یک رویه این مسأله را دنبال کردند، من به جد به این مسأله اندیشیدم که چگونه می‌توان مردم اروپا را که شناخت درستی از زندگی، شخصیت و اندیشه‌های پیامبر نداشتند با ایشان آشنا کرد.

در بررسی‌هایم متوجه شدم تاکنون هیچ رمانی به زبان‌های مختلف دنیا درباره پیامبر نوشته نشده است، از سویی رمان این مشخصه و ویژگی را داشت که بتواند با مخاطب امروزی تعامل ایجاد کند، بنابراین تصمیم به نگارش رمان گرفتم.

  •  از آن زمان تا پایان کار، چه قدر طول کشید؟

- یک سال. خوشبختانه توانستم ظرف یک سال، رمان را به پایان برسانم.

کد خبر 22460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز