گروه شهری: تأمین و توزیع مستقیم میوه و شرایط مطلوب برای تأمین و توزیع تره بار در سال‌های اخیر با تلاش سازمان میادین میوه و تره بار در وضعیت مناسبی قرار گرفته است.

میوه

افزایش تعداد میادین میوه و تره بار به 190بازار و عرضه دوبرابری محصولات میادین میوه و تره بار از 84تا 91بخشی از خدمات این عرصه بوده است.مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در این‌باره گفت: طی 8سال گذشته تعداد میادین میوه و تره بار از 69واحد در سال 84به 175واحد و 46بازار محله‌ای تا پایان سال91رسیده است. حسین صفایی با اشاره به حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان و قطع دست واسطه‌گرها در توزیع میوه شهروندان تهرانی افزود:

تأمین و توزیع مستقیم میوه و شرایط مطلوب برای تأمین و توزیع میوه و تره بار و سایر فراورده‌های کشاورزی، دامی و آبزی اعم از زراعی، دام، طیور و آبزیان با قطع دست واسطه‌گرها توسط سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری پایتخت طی سال‌های اخیر میسر شده است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران درباره احداث میادین متعدد در تمامی مناطق 22گانه پایتخت طی 8سال گذشته تصریح ‌کرد: در طول سال‌های گذشته سازمان میادین به مکان‌یابی و تفکیک مناطق براساس اولویت‌بندی و نیازهای شهروندان در سطح شهر به احداث میادین و بازارهای میوه و تره بار با استاندارد یک واحد به ازای هر 25هزار نفر پرداخت. وی درباره عرضه محصولات آبزی و زراعی در میادین نیز گفت: سهم توزیع محصولات کشاورزی، دامی و آبزی اعم از زراعی، دام، طیور و آبزیان بالغ بر 867هزارتن 25درصد سبد خانوارهای کلانشهر تهران را داراست که براساس دستور شهردار این خدمات امروزه در مرز محله‌محوری در حال گسترش است.

صفایی با اشاره به روند رو به توسعه سازمان میادین میوه و تره بار اظهار کرد: از سال 60تا 80یعنی حدود 20سال اخیر حدود 50میدان و بازار میوه وتره بار به شهر تهران افزوده شده این در حالی است که از سال 80تا 86با افزایش حدود 40میدان و بازار میوه و تره بار تعداد میادین و بازارهای سازمان به 90میدان رسیده است. همچنین از سال 86لغایت نیمه نخست سال 90با افزایش 50میدان و بازار میوه و تره بار، میادین و بازارهای ثابت سازمان به حدود 140میدان و بازار رسیده که با عنایت به تعطیلی بعضی بازارها، تا پایان سال 91نیز به 15میدان، 129بازار ثابت و 46بازار محله‌ای یعنی بالغ بر 190واحد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سازمان میادین میوه و تره‌بار روزانه علاوه بر توزیع کالاهای بازرگانی عرضه حدودا هزار تن میوه، هزارتن سبزی فرنگی، 70تن مرغ، 30تن تخم‌مرغ و 21تن گوشت قرمز را با به‌کارگیری و اشتغالزایی بیش از 7هزار نفر کارگر شاغل در غرف، 430نفر پرسنل نظارتی، به علاوه چند صد نفر نیروهای خدمات و نگهبان در حال ارائه خدمات به شهروندان تهرانی است. این در حالی است که به‌طور مرتب و منظم با پایان کار اجرایی ساخت بازارها در هر فصل چندین بازار به مجموعه بازارهای سازمان اضافه می‌شود. با شروع به‌کار هر یک از بازارها علاوه بر ارائه خدمات به شهروندان، اشتغال‌زایی نیز صورت گرفته است.

صفایی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضا برای محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار و بازارها را اعتماد مصرف‌کنندگان دانست و اظهار کرد: تضمین بهداشت و ارزانی قابل‌توجه برخی اقلام عمده نسبت به قیمت کالاهای مشابه در سطح شهر از دلایل این امر است.

در 8سال گذشته به‌طور میانگین، میوه‌جات با قیمتی به میزان 57درصد ارزان‌تر از سایر مراکز عرضه سطح شهر ارائه شده و دیگر اقلام مانند سبزیجات، گوشت مرغ و گوشت قرمز به‌ترتیب حدود 39، 16و 8درصد ارزان‌تر به شهروندان عرضه شده‌اند.صفایی درباره استقبال شهروندان از میادین میوه و تره بار و بازارچه‌های محلی تأکید کرد: براساس آمارهای ارائه شده، بیش از 61درصد شهروندان تهرانی از عملکرد این مراکز راضی بوده و فعالیت آنها را مطلوب ارزیابی کرده‌اند.همچنین نزدیک به 70درصد شهروندان از تنوع میوه و اقلام عرضه شده، بیش از 66درصد از قیمت، بیش از 61درصد از وضعیت نظافت و حدود 60درصد از فرایندهای نظارت بر قیمت اعلام رضایت داشته‌اند.

کد خبر 224542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز