گروه سیاسی: تعلل کمیته حقیقت‌یاب مجلس در قرائت گزارش حادثه 22بهمن سال گذشته قم، به درز تدریجی اطلاعات این گزارش منجر شده است، چه آنکه در این رابطه پارلمان‌نشینان در 2جبهه گرد آمده و عده‌ای با نارضایتی از به تعویق افتادن گزارش، گوشه‌هایی از آنچه را کمیته حقیقت یاب بدان دست یافته است به تدریج منتشر می‌کنند.

پیش‌تر اگر جواد کریمی قدوسی اعتبار و جایگاه کمیته حقیقت یاب مجلس را زیر سؤال برده و در اثنای سخنانش افشا کرده بود که نام گروه حلقه‌ پرتو و مؤسسه مربوط به آیت‌الله مصباح در این گزارش آمده است، حالا مهدی دواتگری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جایگاه کمیته دفاع کرده و با اشاره به سابقه اطلاعاتی جواد جهانگیرزاده و منصور حقیقت پور گفته که «در بررسی‌ پیامک‌های ارسالی متوجه شدیم که بین ساعت 12تا 14بیش از 35هزار پیامک در این رابطه در شهر قم ارسال شده است.» دواتگری البته تأکید می‌کند که پیامک‌ها به‌صورت انفرادی بوده و از یک مرکز خاص و اس‌ام‌سنتر واحد منتشر نشده است.

یک هفته پس از ماجرای استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پخش فیلمی از دیدار فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی در صحن علنی از سوی احمدی‌نژاد و پاسخ علی لاریجانی به رئیس‌جمهور، عده‌ای در قم با پرتاب کفش و مهر سخنرانی لاریجانی را به‌هم زدند که تمامی این ماجراها با واکنش رهبر معظم انقلاب هم همراه بود.

دواتگری اشاره کرده کمیته حقیقت‌یاب در مراحل تحقیق با بیش از 18نفر از مراجع و علما در قم دیدار داشتند، وی‌گفت: با برخی از مسببین و متهمین هم ملاقات داشته یکسری از افراد را از روی فیلم شناسایی کرده و یکسری هم دستگیر شده بودند. او گفته است شخصا به‌عنوان یک قاضی، پرونده‌های قضایی و بازجویی‌های از این مسببان حادثه را قرائت کرده و عده‌ای از آنها به قید وثیقه آزاد هستند. نکته دیگری که مهدی دواتگری به آن اشاره کرده این بوده که اعضای کمیته در کنار دیدار با مراجع، برای تهیه گزارش، تقاضای ملاقات با آقای مصباح و مسئولان مؤسسه امام خمینی(ره) را داشتند که «آنها شرایط و امکان این ملاقات را فراهم نکردند.»

البته او تأکید می‌کند که «در این گزارش اسامی گروه‌ها و نهادهایی برده شده اما این به آن معنی نیست که آن نهادها مورد اتهام باشند. تنها به وابستگی آنها به نهادهای مختلف در گزارش اشاره شده است.» از سوی دیگر سایت عصر ایران روز گذشته به نقل از یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود گفته که یکی از دلایل عدم‌قرائت گزارش کمیته تحقیق و تفحص از حادثه 22بهمن 1391در شهر قم، نام برخی نمایندگان مجلس، شخصیت‌های پرنفوذ و نیز نهادهایی است که به‌عنوان عوامل و محرکان اصلی این حادثه در گزارش مورد اشاره قرار گرفته است و حتی پیشنهاد شده برخی مسئولان این نهادها که در حادثه 22بهمن قم و حوادث مشابه دست داشته‌اند، از سمت خود برکنار شوند.

وی با اشاره به محتویات گزارش اخیر کمیته تحقیق و تفحص گفت: در این گزارش نام 2نماینده مجلس و رئیس دفتر یکی از شخصیت‌های مشهور در شهر قم به‌عنوان عاملان و محرکان اصلی بر هم زدن سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است.

در پی حادثه قم رهبر معظم انقلاب فرمودند: اینکه عده‌ای برخی را ضدولایت و ضد‌بصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم که قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذکر دادم جلوی این کارها را بگیرند.

کد خبر 224406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز