همشهری آنلاین: رئیس جمهور موقت مصر بر لزوم آشتی ملی برای پیشبرد این کشور افریقای شمالی تاکید کرده است.

عدلی محمود

به گزارش پرس تی وی، عدلی منصور روز دوشنبه (۲۲ جولای، ۳۱ تیر) در سخنرانی تلویزیونی گفت: «اکنون زمان تشکیل یک کشور بر مبنای آشتی با گذشته به خاطر آینده است.»

رئیس جمهور موقت مصر تصریح کرد: « اینک پس از انقلاب‌های مردم بزرگ ما در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ و ۳۰ جولای ۲۰۱۳، ما خواهان باز شدن صفحه‌ای جدید، عاری از هرگونه تعصب، نفرت و دودستگی هستیم و اکنون زمان آن رسیده است تا با گذشته به خاطر آینده آشتی کنیم.»

منصور افزود، انقلاب ۲۳ جولای نه تنها یک استثنای عظیم در تاریخ مصر است، بلکه امتداد تاریخ مبارزه علیه استبداد نیز به شمار می‌آید.

این اظهارات در حالی مطرح شد که ساعاتی قبل از آن، ادامه درگیری‌های خشونت‌بار میان حامیان و مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنارشده مصر در قاهره، چهار کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت.

حازم الببلاوی، نخست وزیر موقت مصر نیز روز شنبه (۲۰ جولای، ۲۹ تیر) بر لزوم آشتی ملی برای پایان دادن به اختلافات در این کشور تاکید کرد و گفت: «زمان توافق و اجماع فرا رسیده است.»

نخست وزیر موقت مصر همچنین تصریح کرد، این کشور درپی برکنار شدن مرسی دستخوش درگیری و تقابل شده و آشتی تنها راه ممکن برای برون رفت از این اوضاع است.

ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده کل نیروهای مسلح مصر، سوم جولای ۲۰۱۳ میلادی، محمد مرسی را از ریاست جمهوری این کشور برکنار کرد و ضمن انحلال پارلمان، تبعیت از قانون اساسی این کشور را به حال تعلیق در آورد.

السیسی بعد از برکناری مرسی، «عدلی محمود منصور»، رئیس دادگاه عالی قانونی اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهور موقت مصر معرفی کرد؛ وی چهارم جولای به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور سوگند یاد کرد.

بعد از برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری و بازداشت «پیشگیرانه» وی، موج بی‌امان درگیری و خشونت میان حامیان مرسی، مخالفان وی و نیروهای امنیتی ده‌ها کشته برجا گذاشته است.

اخوان المسلمین ضمن رد پیشنهاد مصالحه دولت موقت مصر، آن را دروغ دانسته و از به رسمیت شناختن کابینه جدید امتناع کرده است.

این گروه همچنین هرگونه مذاکره با دولت جدید را به بازگشت مرسی به قدرت منوط کرده است.

محمد بدیع، رهبر کل اخوان‌المسلمین، پنجم جولای، کودتای نظامی علیه مرسی را غیرقانونی دانست و تصریح کرد، میلیون‌ها نفر تا احیای ریاست جمهوری مرسی، در خیابان خواهند ماند.

بدیع همچنین تاکید کرد، انقلاب سال ۲۰۱۱ میلادی این کشور را که به سرنگونی رژیم مورد حمایت غرب و حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر منجر شد، به سرانجام خواهد رساند.

انقلاب مردمی مصر علیه رژیم وقت مورد حمایت اسرائیل در این کشور، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد و در ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ به دیکتاتوری سی‌ساله حسنی مبارک پایان داد.

کد خبر 224404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز