گروه حوادث: با مشخص‌شدن محل گرفتارشدن 3کوهنورد ایرانی که پس از صعود به قله برودپیک و در حال بازگشت گرفتار طوفان شده و در ارتفاع 7600متری گم شده بودند، تلاش‌ها برای نجات آنها وارد مرحله‌ای تازه شد.

کوه نوردان

سه‌شنبه گذشته، 3نفر از کوهنوردان باشگاه کوهنوردی آرش، وقتی بر فراز قله 8051متری برودپیک (دوازدهمین قله مرتفع دنیا) در رشته کوه‌های هیمالیا قرارگرفتند و پرچم ایران را در آنجا نصب کردند، کسی از حادثه شومی که هنگام بازگشت از قله در انتظار آنها بود، خبر نداشت. 3کوهنورد جوان که آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراحی نام دارند، بعد از صعودی موفق، در راه بازگشت به کمپ3 بودند که ناگهان گرفتار برف و طوفان شدند؛ طوفانی که تا 2روز بعد نیز ادامه داشت و باعث شد که آنها مسیرشان را گم کنند و در جایی صعب‌العبور در ارتفاع 7600متری گرفتار شوند.

از همان زمان تلاش‌ها برای پیداکردن و نجات کوهنوردان گمشده شروع شد اما تا ظهر شنبه، کسی خبر نداشت که آنها در کدام قسمت از کوهستان گرفتار شده‌اند. فقط یکی از کوهنوردان به نام آیدین بزرگی روز پنجشنبه در آخرین تماسش با سرپرست گروه گفته بود که چادرشان پاره شده و وضع یکی از هم‌تیمی‌هایش خوب نیست و به آب و غذا احتیاج دارند.

بهزاد ترکاشوند، سخنگوی ستاد پیگیری صعود به قله برودپیک باشگاه آرش در گفت‌وگو با همشهری گفت: تیمی که برای صعود به قله برودپیک راهی پاکستان شده بود، شامل یک سرپرست و 4کوهنورد بود که در روز صعود به قله، فقط 3عضو تیم آمادگی لازم برای صعود را داشتند و 2عضو دیگر به کمپ اصلی برگشتند. وقتی در جریان گرفتار شدن 3کوهنورد جوان در طوفان قرار گرفتیم، تلاش‌ها از داخل ایران و پاکستان برای نجات آنها شروع شد. درحالی‌که 2عضو دیگر گروه، برای پیداکردن 3کوهنورد ناپدیدشده وارد عمل شده بودند و حتی یکی از آنها خود را به ارتفاع 7400متری رسانده بود، از داخل ایران نیز هماهنگی‌های لازم برای استخدام تیم‌های نجات در پاکستان انجام شد.

وی افزود: باشگاه آرش و خانواده‌های 3کوهنورد جوان با هزینه خودشان از شرکتی خدماتی در پاکستان که در زمینه امداد و نجات فعالیت می‌کند، 2بالگرد و تعدادی باربر که توانایی حمل آذوقه و بار تا ارتفاعات بسیار بالا را داشتند اجاره کردند و به عملیات جست‌وجو ادامه دادند. حتی از طریق سفارت ایران در پاکستان نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا عملیات با سرعت بیشتری انجام شود.

ترکاشوند تصریح کرد: متأسفانه تا قبل از ظهر روز شنبه، همه جست‌وجوگران در محل‌های اشتباهی جست‌وجو می‌کردند؛ چراکه تا آن زمان هنوز محل گرفتارشدن 3کوهنورد ایرانی مکان‌یابی نشده بود. اما ظهر روز شنبه، بالاخره محلی که آنها در آنجا گرفتار شده‌اند مکان‌یابی شد و عملیات نجات وارد مرحله‌ای تازه شده است. وی با اشاره به اینکه کوهنوردان ایرانی در ارتفاع 7600متری و در منطقه‌ای بسیار خطرناک و صعب‌العبور گرفتار شده‌اند، گفت: متأسفانه دسترسی به این منطقه بسیار سخت است، با این حال تیم‌های جست‌وجو تلاش می‌کنند تا با عبور از این مسیر وحشتناک، آنها را نجات دهند.

ترکاشوند همچنین درخصوص شرایط این صعود اظهار داشت: باشگاه آرش از 3سال پیش درصدد بود تا مسیری تازه برای رسیدن به قله برودپیک را کشف و آن را به نام ایران ثبت کند. سرانجام این مسیر شناسایی شد و گروهی 5نفره راهی پاکستان شدند تا صعود از مسیر جدید را انجام دهند. در این صعود بی‌نظیر، کوهنوردان ایرانی نه کپسول اکسیژن داشتند و نه شناختی از مسیر، با این حال توانستند قله را فتح و مسیر جدید را به اسم ایران ثبت کنند. آنها پس از صعود، از مسیرهای معمول قصد بازگشت از قله را داشتند که متأسفانه گرفتار طوفان شدند و این حادثه رخ داد و در حال حاضر نیز تمامی تلاش تیم‌های جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد.

کد خبر 224211
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز