همشهری آنلاین: هیات های کره شمالی و کره جنوبی روز دوشنبه نیز در پنجمین دور گفت وگوهای مستقیم برای بازگشایی یک مجتمع صنعتی مرزی به دلیل عمق تضادها به نتیجه نرسیدند.

زورآزمایی بی نتیجه دو کره درپشت میز مذاکره

به گزارش ایرنا، یک مقام کره جنوبی عصر روز دوشنبه تایید کرد که هیات های سه نفره دو کشور به دلیل اختلاف دیدگاه ها نتوانستند پس از چند ساعت گفت وگوی چهره به چهره به توافق برسند.

کره جنوبی درفرصت پیش آمده تلاش می کند تا کره شمالی را مجبور به امضا پیش نویس توافقنامه ای کند که دیگر نتواند این مرکز مرزی را یک طرفه تعطیل کند.

سئول همچنین به دنبال آن است که به پیونگ یانگ فشار وارد کند تا با تغییر کاربری این مجتمع صنعتی مرزی به یک مرکز تولیدی و سرمایه گذاری بین المللی موافقت کند.

این درحالیست که کره شمالی که خود پیشنهاد دهنده شروع مذاکرات مستقیم و بدون پیش شرط بوده فقط به دنبال بازگشایی مجتمع صنعتی کائه سونگ و بازگشت هزاران کارگر به سر شغل های خود است.

همزمان با پنجمین دور مذاکرات هیات های دو کشور، پارک گیون هیه رییس جمهور کره جنوبی امروز طی اظهاراتی گفت که سئول و پیونگ یانگ باید به یک توافق پایدار برسند.

وی تاکید کرد، هرچند گفت وگوهای فعلی بر روی بازگشایی یک مجتمع مرزی متمرکز شده اما باید در نظر داشت مذاکره به عنوان اساسی برای حل مسایل درجهت رسیدن به نتیجه و تضمینی برپایه استاندارهای بین المللی برای جلوگیری از اقدامات یک جانبه است.

رییس جمهور کره جنوبی در همین حال افزود: مشتاقانه منتظر است تا توافق پایدار و معنی داری از گفت وگوها با کره شمالی حاصل شود.

مجتمع صنعتی کائه سونگ که نماد همکاری های دو کشور محسوب می شود و درآن صدها شرکت و هزاران کارگر کره ای کار می کردند از سه ماه قبل به دلیل اقدامات خصمانه آمریکا در منطقه و شدت گرفتن تنش ها بسته شده است.

کد خبر 224196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز