دشتستان: بارش‌ و سیلاب در آذرماه سال گذشته در شهرستان دشتستان سبب بروز خسارت جانی و مالی شدیدی به مردم این شهرستان شد.

دشتستانی ها در معرض خطر سیل دوباره

علاوه بر خسارات جانی، در بخش کشاورزی، لوازم خانگی، مسکن و ابنیه، راه‌ها، تاسیسات، آب، برق، مخابرات، دام و طیور و عشایر نیز خسارات شدیدی به مردم دشتستان وارد شد.یکی از مهم‌ترین عوامل بروز این حادثه را می‌توان ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌های فصلی عنوان کرد که هر چند پس از وقوع این سیل، تأکید فراوانی بر جابه‌جایی این منازل شده بود ‌ هنوزاقدامات لازم در این زمینه ‌ صورت نگرفته است.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد کسانی که اقدام به ساخت‌وساز در این مناطق می‌کنند، به‌دنبال مشکلات اقتصادی و محرومیت‌ها مجبور به این کار شده‌اند و هرگونه طرحی در انتقال آنان باید متضمن آن باشد که هزینه اضافی بر این افراد تحمیل نشود. به گزارش مهر، بارش‌های سیلابی در استان بوشهر و بالادست استان که در گام نخست به شهرستان دشتستان وارد می‌شود، این خطر را هشدار می‌دهد که همچنان احتمال وقوع حوادثی چون سیل سال گذشته وجود دارد و باید اقدامات لازم در زمینه مقابله با آن صورت بگیرد.

وقوع 12سیل در 30سال

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر 12سیل بزرگ طی 30سال اخیر در دشتستان روی داده است. شاپور رجایی افزود: مسیر آبراهی شهرستان دشتستان از عواملی است که در سال‌های قبل سبب وقوع سیلاب‌ها شده‌اند و در این شهرستان 7مورد مسیر آبراهی موجود است. وی اضافه کرد: در 8سال گذشته به‌دلیل برخی غفلت‌ها و خشکسالی‌های مکرر شاهد تجمع مردم در مسیر مسیل‌ها و حتی مسیل‌های فعال خشک شده بوده‌ایم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر عنوان کرد: در یک دهه گذشته میزان ساخت‌وساز غیرمجاز در مسیل رودخانه‌ها در محدوده شهری برازجان افزایش چشمگیری داشته و می‌طلبد مسئولان شهرستان دشتستان با این مسئله مقابله کنند. رجایی ابراز داشت: درخصوص انتقال منازل مسکونی در جریان سیل دشتستان، اولویت‌بندی مسئولان باید منازل مسکونی ساخته شده روی دهانه مسیل باشد و مسئولان با جدیت به آن توجه داشته باشند.

لزوم انتقال در کوتاه‌ترین زمان

استاندار بوشهر از ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز در حاشیه مسیل رودخانه برازجان خبر داد و گفت: برای تخلیه جمعیت ساکن در منازل غیرمجاز ساخته شده در مسیل رودخانه برازجان 48واحد مسکونی برای خانوارهای ساکن در حاشیه مسیل رودخانه از بنیاد مسکن تحویل می‌گیریم و با همکاری مسئولان دشتستان ساکنان این منطقه را به واحدهای مسکونی جدید انتقال می‌دهیم. فریدون حسنوند با بیان اینکه انتقال این خانوارها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود، ابراز داشت: بنیاد مسکن باید این واحدها را سریعا در اختیار فرمانداری برازجان قرار دهد و فرمانداری پس از دریافت منازل، 48ساعت فرصت دارد نسبت به تخلیه منطقه مسکونی اقدام کند.

لزوم جابه‌جایی 200واحد مسکونی

وی افزود: تخریب واحدهای مسکونی مذکور از اقداماتی است که 24ساعت پس از تخلیه محل ‌ فرمانداری شهرداری باید نسبت به آن اقدام کند و به هیچ وجه نباید به هیچ فردی اجازه ساخت‌وساز در این محدوده را بدهیم. حسنوند ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی آب، برق و گاز بلافاصله پس از انتقال اهالی این محلات به منازل جدید نسبت به قطع شبکه اقدام کنند تا هیچ زیرساختی در منطقه وجود نداشته باشد که مجددا افرادی در این منطقه ساخت‌وساز کنند. استاندار بوشهر بیان داشت: به‌طور کلی 200واحد مسکونی در محدوده‌ای قرار دارند که باید شاهد جابه‌جایی آنها باشیم و در فاز اول این طرح شاهد انتقال ساکنان 44واحد که در حوزه اصلی مسیل رودخانه قرار دارند، خواهیم بود.

هزینه اضافی بر مردم محروم تحمیل نشود

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تخصیص اعتبارات برای رفع مشکلات سیل دشتستان تأکید کرد و بیان داشت: تخصیص اعتبارات مناسب برای رفع مشکلات مربوط به مناطق سیل زده از مهم‌ترین اقداماتی است که با پیگیری‌های مدیریت استان شاهد آن هستیم.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد اضافه کرد: انتقال منازل مسکونی ساکنان مسیل رودخانه از مسائل مهمی است که در رفع مشکلات افرادی که دچار زیان و خسارت شده‌اند، اثرگذاری بالایی دارد، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که افرادی که دچار خسارت شده‌اند امکان پرداخت آورده و اقساط منازل جدید را ندارند. وی اذعان داشت: فقر و مشکلات مالی از عوامل اصلی است که سبب شده شهروندان حاضر شوند در خانه‌هایی با وضعیت نامناسب در این منطقه خطرناک زندگی کنند و اگر توان و بضاعت مالی داشتند، قطعا در این منطقه ساکن نمی‌شدند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اکثر افرادی که در این مناطق حضور دارند فاقد فرصت‌های شغلی مناسب و درآمدزا هستند و با مشقت و سختی فراوان از پس هزینه‌های روزمره زندگی برمی‌آیند و توان پرداخت هزینه دیگری را ندارند. موسوی‌نژاد یادآور شد: مسئولان استان باید راهکار و چاره‌ای بیندیشند که مشکل مردم مناطق سیل‌زده دشتستان بدون اینکه هزینه‌ای متحمل شوند، برطرف شود و بتوانند با حمایت مدیران به وضعیت زندگی عادی بازگردند.

کد خبر 224137

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز